ITWatch

Fransk satellitselskab afviser at stoppe Putin-propaganda af egen drift


Eutelsat, der har danske Eva Berneke som topchef, vil ikke fjerne satellitforbindelserne til russiske propagandakannaler.

Foto: KMD/PR

Franske Eutelsat kommer ikke til at slukke for satellitforbindelserne til de russiske tv-platforme NTV-Plus og Tricolor af egen drift, fastslår danske topchef Eva Berneke,

Det skriver Berlingske med henvisning til mediet Radar.

”Vi er neutrale. Vi forholder os til den regulering, der kommer. Den implementerer vi og går også i dialog om, hvordan vi gør det hurtigt,” udtaler Eva Berneke til Radar i et podcastinterview ifølge Berlingske.

Eva Berneke har siden årsskiftet stået i spidsen for Eutelsat, der med 37 satellitter over Europa, Mellemøsten, Afrika og Indien leverer signaler for cirka 7.000 tv-kanaler og 1.100 radiokanaler til godt en milliard seere og lyttere.

Eutelsat og Eva Berneke har været i skudlinjen for at understøtte Putin-regimet propanga overfor russiske seere ved ikke at kappe forbindelsen for tv-platforme NTV-Plus og Tricolor.

”Det her udgør det svageste led i hele Putins propagandainfrastruktur. Du har et fransk satellitselskab, som leverer adgang til en stor del af den russiske befolkning. Den type broadcast har Putin ikke andre steder, for alt andet er blevet lukket ned,” udtalte amerikanske Jim Phillipoff, der er tidligere adm. direktør på Kyiv Post og tidl. topchef for det ukrainske satellit-tv-firma Xtra TV, til Børsen i sidste uge.

Tidligere KMD-topchef havnet i modvind for at levere satellitforbindelser til russisk propagandaEva Berneke skal transformere satellitgigant


Mere fra ITWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ITWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs