ITWatch

Huawei slås for det danske marked og sit omdømme

Huawei er endnu en gang løbet ind i problemer. Denne gang fordi selskabet vil lave Youtube-videoer til børn. På trods af – eller måske nærmere på grund af – stormvejret fortsætter det kinesiske selskab sin charmeoffensiv i Danmark. ITWatch var med, da Huawei fredag inviterede den danske presse til morgenmad i København.

I oktober præsenterer Huawei en ny Youtube-serie til børn, der hedder "Tech med Tommy", hvor kommunikationschef Tommy Zwicky vil forklare børn om teknologi. Fredag præsenterede Huawei en dummy af konceptet. | Foto: Maria Trustrup

Hvis der er ét sted, hvor man kan være helt sikker på, at Huawei altid står solidt, så er det i skudlinjen.

Der er selskabet i dag endt i en krydsild af international politik, handelskrig, mistanke om urent trav og uhellige alliancer med det kinesiske styre.

Og midt i det har Huawei, med hjælp fra den tidligere DR-vært Tommy Zwicky, der nu er kommunikationschef i den kinesiske gigants danske afdeling, produceret børne-tv – som har udløst en lavine af ny kritik.

Fredag morgen har det kinesiske tech-selskab inviteret en gruppe danske journalister på morgenmad og en statussnak på Hotel Nimb i det indre København. Temaet er primært 5G og Huaweis position på det danske marked – hvor den kinesiske virksomhed i den grad er presset – men ikke overraskende handler en stor del af mødet også om debatten omkring Huaweis nye tiltag med Youtube-videoer til børn.

Omkring ti pressefolk fra danske medier er mødt op til arrangementet, hvor Tommy Zwicky er vært. Han er flankeret af to andre Huawei-ansatte og to PR-folk fra kommunikationsbureauet Friday, der er et af de bureauer, som i øjeblikket hjælper Huawei med deres noget offensive kommunikationsstrategi.

For år tilbage var Huawei stort set usynlige i det danske mediebillede, og det var sjældent, at der fløj pressemeddelelser ud fra det kinesiske selskab. Den strategi må i den grad siges at være ændret.

I dag inviterer Huawei eksempelvis løbende journalister indenfor, afholder debatmøder i samarbejde med danske medier – senest det omdiskuterede arrangement hos Altinget i juni – offentliggør korrespondancer mellem Huawei og danske ministerier og betaler journalist René Fredensborg for at lave en podcast om selskabet.

Jeg synes, at vi som tech-gigant har et ansvar for at forklare om, hvad teknologi er.

Tommy Zwicky, kommunikationschef, Huawei

Huawei er med andre ord i gang med lidt af en charmeoffensiv, som fredagens morgenmad naturligt er en del af. Det samme gælder de nye Youtube-videoer. Idéen er, at Tommy Zwicky i en række videoer på Youtube vil forklare børn om teknologi. I "Tech med Tommy" vil Huawei blandt andet forklare, hvor "skyen" befinder sig, og hvad kunstig intelligens egentlig er.

"Jeg synes, at vi som tech-gigant har et ansvar for at forklare om, hvad teknologi er," lyder det fredag morgen fra Tommy Zwicky, da han bliver spurgt, hvorfor Huawei nu kaster sig over at lave informationsvideoer til børn.

Den nye kommunikationschef er tidligere vært på DR-programmet Ultra Nyt og redaktør på JP/Politikens Hus' Børneavisen, så videoer til børn er ikke ukendt land fra Tommy Zwicky.

Har ikke fortrudt

Egentlig var det tanken, at Huawei ville præsentere en dummy til "Tech med Tommy" under fredagens presseevent, men allerede torsdag kom børneinitiativet til debat, da Venstres udenrigsordfører, Michael Aastrup Jensen, langede ud efter det kinesiske selskab.

"Det er de facto den kinesiske stat, der dermed laver børne-tv til danskere via Huawei. Så groft forenklet kan det siges. Der bliver jeg bekymret, for alle kan sige sig selv, at det ikke ligefrem er verdens smarteste idé," sagde Venstre-manden torsdag til Altinget.

Umiddelbart preller den kritik af på Tommy Zwicky. Han pointerer, at Michael Aastrup Jensen ikke engang havde set videoerne, inden han skød kritikken afsted.

"Hvis han (Michael Aastrup Jensen, red.) virkelig gik så meget op i det, kunne han have ringet til mig, og så kunne vi helt sikkert have fundet ud at lave et pre-view," lyder det fra kommunikationschefen.

Ifølge Tommy Zwicky er det "grotesk", hvis et kommercielt selskab som Huawei ikke kan præsentere fakta i videoer for børn uden at blive beskyldt for skjult reklame.

Umiddelbart er det svært at finde en anden årsag til de nye videoer, end at de er en del af en større plan, som skal rette op på Huaweis image, men "Tech med Tommy" er ikke en reklamesøjle, understreger Huawei-chefen.

Ikke desto mindre har videoerne medført en del ballade, så spørgsmålet er, om Tommy Zwicky mon fortrudt, at han har taget sit gamle arbejde som børnejournalist med sig ind i Huawei?

"Nej, jeg har på ingen måde fortrudt," siger hovedpersonen og påpeger igen, at han mener, Huawei har et ansvar for at dele ud af sin viden om den teknologiske verden – og at kritikken i det mindste har givet en del omtale af de nye videoer, som bliver lanceret på Youtube til oktober.

Udfordringen med 5G

Debatten om de nye Youtube-videoer er som skrevet blot et af temaerne under fredagens presse-morgenmad. Huaweis rolle på 5G-markedet i Danmark bliver også diskuteret, og Tommy Zwicky lægger ud med at understrege, at det kinesiske selskab leverer udstyr til 5G-netværkene i både Sverige og Finland.

Lande, som ellers selv har 5G-leverandører i form af Ericsson og Nokia, påpeger kommunikationschefen.

"Jeg tror, det skyldes, at de godt ved, at det ikke er klogt at være afhængig af én udbyder, for så er risikoen alt for stor. I så fald vil det kun kræve én bug at lægge hele netværket ned."

"Udfordringen er, at vi ikke ved, hvad spillereglerne er i Danmark," siger Tommy Zwicky og henviser til, at regeringen har lagt op til en ny lovgivning omkring kritisk infrastruktur, som muligvis vil betyde, at kinesiske virksomheder – og dermed Huawei – bliver udelukket fra det danske marked.

Sagen om Huawei og 5G-udstyret handler i dag langt fra kun om teknologi, men i høj grad også om storpolitik, hvor Kina står på den ene side, og USA og de allierede står på den anden.

Derfor er Huawei ekstraordinært presset på det danske marked, men Tommy Zwicky ønsker ikke at gå ind i den politiske diskussion. Han ønsker at holde fokus på teknologien.

"Den politiske diskussion ligger ikke hos os. Hvis politikkerne ikke vil have Huawei, så må de jo sige det, men det er ikke op til os."

Det dummeste ville være, hvis Huawei byggede noget ind i udstyret, for alle kigger alt efter i sømmene lige nu. Så det ville jo være et kommercielt selvmord.

Tommy Zwicky, kommunikationschef, Huawei

Huawei-chefen understreger, at selskabet naturligvis håber, at den nye lovgivning ikke vil betyde en udelukkelse af Huawei i Danmark, men han har svært ved at vurdere, hvad udfaldet bliver.

Én ting er dog sikkert, mener Tommy Zwicky. Og det er, at diskussionen om, hvorvidt Huawei skulle udgøre en sikkerhedsrisiko, er ude af proportioner.

"Det dummeste ville være, hvis Huawei byggede noget ind i udstyret, for alle kigger alt efter i sømmene lige nu. Så det ville jo være et kommercielt selvmord," siger kommunikationschefen.

Han har tidligere over for ITWatch påpeget, at nogle medier mere har lyst til at skrive kritisk end ærligt om Huawei, og til fredagens arrangement peger han endnu en gang på, at debatten er afsporet.

"Det, der er helt absurd, er den fortælling, der er om Huawei og Kina."

Huawei vil lave Youtube-videoer til danske børn 

Ny Huawei-chef: Nogle medier har mere lyst til at skrive kritisk end ærligt om os 

Mere fra ITWatch

TDC Net sejler skuden med rolig hånd

Det blev et kvartal med stabil fremgang for infrastrukturselskabet TDC Net. Omsætningen steg en anelse, men driften blev forbedret og selskabet effektiviserer sig gennem energikrisen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ITWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs