ITWatch

Mindre teleudbyder udfordrer Yousee i ny landsdækkende satsning

Norsk bredbåndsselskab har efter 10 år på det danske marked taget mod til et landsdækkende sats. Selskabet vil konkurrere på høj hastighed og kvalitetstjenester direkte med TDC, lyder det fra direktøren, der har en stor fiberkoncern i ryggen.

PR/Altibox
Søren Harding, direktør for norsk udfordrer, tror på, at der er en plads til en udbyder på det danske telemarked. Foto: PR/Altibox

Den norske internetudbyder Altibox har været på det danske marked i snart ti år og har indtil videre holdt sig i det midt- og vestjyske. Men det lille selskab har store planer om at blive en større national udbyder i Danmark.

"Vi praler jo af at sige, at vi er Skandinaviens største fiberselskab, selvom vi ikke er de største i Danmark, tværtimod. Vi vil gerne kunne levere til hele Danmark," siger direktør i Altibox Danmark, Søren Harding, til ITWatch.

Han har en større ejer bag sig, som er en norsk fiberkoncern ved navn Lyse Energi, der i 2018 tjente 2,4 mia. norske kroner før skat.

Vi kommer ikke til at være billigst. Det marked er der andre, der må slås om.

Søren Harding, adm. direktør i Altibox Danmark

Over de næste par år vil selskabet investere et stort tocifret millionbeløb, som skal resultere i en større bid af det danske marked for levering af internet, digitalt tv og telefoni gennem fiberkabler.

"Det er dyrt at komme i gang. Vi må jo håbe og tro på, at vi kan få betalt det tilbage de næste fem-ti år," siger han om investeringen.

Vil konkurrere på service

Søren Harding er klar over, at det er et konkurrencepræget marked, han vil udvide i. Men han mener, at der er plads til Altibox som internet- og tv-udbyder.

"Vi kommer ikke til at være billigst. Det marked er der andre, der må slås om. Bredbånds- og tv-markedet er ikke anderledes end dagligvareproduktion. Der er nogle, der godt kan lide at gå i Magasin og Irma, og så er der nogle, der kan lide at gå i Aldi," siger han.

Han vil konkurrere på kvalitets- og kundeservicedelen, og ser Yousee som den største konkurrent.

"Det er kunder, der værdsætter, at man ikke skal hænge fem minutter i køen for at komme til at snakke med os og vil have det nyeste og bedste udstyr. Vi er sikre på, at der er plads i markedet til en premium-leverandør med en fornuftig pris," siger han.

Altibox vil altså være dyrere end de andre spillere på markedet. Men prisen kommer ikke til at være det dobbelte af andres pris, forsikrer direktøren. Han er klar over, at der er mange kunder, der går efter den billigste pris.

"Der er en stor del af kunderne, som ikke synes, vi er interessante, det er helt sikkert," siger han.

Søren Harding afslører ikke, hvor stort et antal kunder, han regner med at få, men han sigter efter en målgruppe på omkring 40 pct. af markedet indenfor tv, internet og bredbånd.

Er det en fordobling af kundeantallet, du regner med at få?

"Det er mere end en fordobling. Det er rundt regnet en million kunder, vi tænker, vil synes, vores produkter er interessante. Hvor mange af dem, der vil være kunde hos os, er en helt anden snak. Det kommer først, når alle nettene er oppe at køre."

Hvornår vil I være landsdækkende?

"Det varer i hvert fald i to år," siger han.

Vil lave aftaler med alle fiberselskaber og TDC

Altibox har ikke længere de samme muligheder for at vokse og ekspandere efter 10 år i det midt- og vestjyske. Derfor glæder direktøren sig over, at flere fiberselskaber vil åbne fibernettene for andre udbydere. Det giver Altibox muligheden for at brede sig ud i Danmark.

"På længere sigt håber vi at lave aftaler med alle fiberselskaber i Danmark inklusiv TDC's fibersatsning, så vi kan komme ud og levere alle vores produkter til hele Danmark," siger han.

Lige nu har selskabet aftaler med fiberselskaberne Eniiig og Nord Energi, og strategien, om at blive landsdækkende, afhænger af, at alle fiberselskaber åbner deres net i nærmeste fremtid.

Søren Harding peger på, at det ikke er ligetil for alle selskaber at åbne fibernettene, fordi det er omkostningsfuldt og forbundet med et stort teknisk arbejde at få it-systemer og netværk til at spille sammen.

Lokale sælgere

Søren Harding overvejer også at rulle konceptet med lokale sælgere ud i landet på længere sigt. Han ser det som en konkurrencefordel, fordi han ikke mener, der er andre selskaber, der benytter sig af det.

"Vi har lokale sælgere, som tilbyder hjemmebesøg. Det er en del af denne her premium-oplevelse. Hvis familien Jensen er i tvivl om, hvad de skal have, kan vi sende en konsulent ud til en kop kaffe, der sørger for, at kunden får den bedste oplevelse," siger han.

Hvordan kan det betale sig for jer?

"Det kan det heller ikke på den korte bane. Det kan kun betale sig, fordi vi tror på, at vi kan har kunderne i længere tid, når vi tilbyder denne her premium-oplevelse hele vejen igennem, end hvis det kun er prisen, vi slår på."

Hvordan vil I sørge for at få jeres navn ud i Danmark?

"Vi benytter stort set de samme kanaler som alle andre. Hvis man bor i Thisted, ved man godt, hvem vi er. Der kører vi annoncering, reklamer i tv- og radio," siger han.

Med en stor koncern i ryggen, mener han, selskabet har et godt grundlag at stå på, når det kommer til at udbyde fibernet i hele landet.

"I takt med, at vi er en del af en større koncern, som har været i fiberbranchen siden 2002, har vi også en god platform i Danmark at levere fibernet på tv og på internetsiden. Så vi har rigtig meget kompetence," siger han.

Nord Energi åbner sit net for norskejet teleselskab

Dansk Energi beder om tålmodighed til åbning af fibernet: Det er ikke en let øvelse

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger