ITWatch

Danske Omada indgår en strategisk alliance med Microsoft

Den amerikanske it-gigant Microsoft har indgået en strategisk alliance med det danske it-selskab Omada, som står bag en governance-løsning til Azure-platformen. "Det er en anerkendelse af vores løsning," lyder det fra direktør Morten Boel Sigurdsson.

PR/Omada
Adm. direktør Morten Boel Sigurdsson stiftede Omada i 2000. Foto: PR/Omada

Danske Omada er allerede såkaldt guld-partner hos Microsoft, men en ny aftale betyder, at de to selskaber fremover indgår en strategisk alliance.

Aftalen er netop blevet offentliggjort til arrangementet Microsoft Ignite i Orlando, USA, hvor det amerikanske selskab har samlet 26.000 af sine kunder.

"Det er en væsentlig udvidelse af samarbejdet og en anerkendelse fra Microsofts side af den værdi, som vores løsning giver deres kunder," fortæller adm. direktør i Omada, Morten Boel Sigurdsson, til ITWatch.

"Det er også stort ud fra et internationalt salgsperspektiv, at samarbejdet får et ordentligt nøk opad."

Direktøren kan endnu ikke sætte kroner og ører på, hvor stor betydning aftalen får for det danske selskab, men han peger på, at Omadas software får en prominent placering, når Microsoft-kunder skal bruge en governance-løsning til cloud-platformen Azure Active Directory Premium.

"Det er svært at sætte tal på, men Microsoft har rigtig meget fokus på at få løftet kunderne over i clouden. Det er deres strategiske målsætning nummer 1. Der har vi som de eneste en governance-løsning, som er lavet på deres platform. Det kan de rigtig godt lide," fortæller Morten Boel Sigurdsson.

Governance i skyen

Når virksomheder af en vis størrelse flytter en del af deres applikationer og data ud i skyen, står de typisk overfor en udfordring, når det kommer til at sikre, at de overholder sikkerhedspolitikker og compliance på en effektiv måde.

Udfordringen er at sørge for governance på tværs af såkaldt hybride miljøer – dvs. governance på tværs af eget datacenter og skyen. Det gælder f.eks. når identiteter og adgangsrettigheder i eksisterende forretningsapplikationer på mainframes og i SAP, skal styres sammenkoblet sammen med rettigheder i cloud-løsninger. Her kommer Omadas løsning i spil.

"De fleste har en hybrid udfordring, hvor de skal sikre overblikket over alt, hvad de har lokalt i deres eget datacenter, og hvad de har i clouden."

"Alle sikkerhedspolitikker og adgangsrettigheder, som virksomhederne beslutter at efterleve, skal også gælde i clouden. Derfor er der brug for en løsning, der kan styre det," forklarer Morten Boel Sigurdsson om Omadas løsning.

Overblikket og automatiseringen af arbejdsgange betyder, at det også bliver nemmere at lukke ned for adgangsrettigheder, når medarbejdere forlader virksomheden. Det kan samtidig give en besparelse, så virksomheden ikke betaler for unødvendige softwareabonnementer.

Samtidig med den strategiske alliance mellem Omada og Microsoft er det danske selskab blevet en del af amerikanernes co-sale program. Det er et formaliseret samarbejde med Microsoft internationale salgsstyrke.

"Det betyder helt sikkert noget, at vi officielt er blevet en strategisk alliancepartner. Det er helt unikt, at de løfter os op på det niveau, og det betyder også, at der er lavet en samarbejdsaftale, som er skrevet under af begge parter, om, hvordan vi vedligeholder integrationen mellem løsningerne," fortæller Morten Boel Sigurdsson.

Flere hænder

Han forventer, at aftalen vil sætte yderligere blus under væksten hos Omada, der blev etableret i 2000. Det seneste år har it-selskabet ansat knap 100 nye medarbejdere, og nu får rekrutteringsindsatsen yderligere et tryk.

For at løse den opgave har Omada standardiseret sin såkaldte on boarding, der introducerer nye medarbejdere til virksomheden gennem it og træningsforløb. Det er nødvendigt for at kunne følge med i væksten, der inden for Identity Management og Governance-området er på over 50 pct. om året.

I sidste ende handler det dog mest af alt om at få de nye medarbejdere til at forstå selve kulturen i it-selskabet, lyder det fra direktøren.

"Vores kultur er ekstrem kundefokuseret, vi har fokus på teamwork, rettidig omhu og er ambitiøse på kundernes vegne. Det får større og større betydning, for når vi ansætter folk med det rigtige kulturelle mindset, er det meget vigtigere end alle de procedurer, som de kan læse sig til," siger Morten Boel Sigurdsson, der i takt med det stigende antal af nyansættelser efterhånden har måttet se i øjnene, at han ikke længere kan nå rundt og snakke med alle til selskabets arrangementer.

Til gengæld er han med den strategiske alliance med Microsoft kommet et skridt tættere på at indfri en af hans målsætninger for Omada.

"Ambitionen er at sætte Danmark på landkortet med at udvikle forretningssoftware, der kan noget internationalt. Det har jeg altid selv været drevet af, og det er vi kommet et skridt tættere på med aftalen."

Omada tredobler staben på tre år

Omada sætter sig på cybersikkerheden og opnår vækst

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger