Verdens største fodboldklubber holder øje med dansk app

Mere end 400.000 fodboldspillere bruger i dag iværksættervirksomheden Tonssers sociale app. App'en skal matche klubber og spillere og "demokratisere fodbolden", mener stifter.
Det skriver Berlingske Business.
Tonnser er et digitalt og socialt univers, hvor fodboldspillere kan oprette sig og bruge databasen til at gøre reklame for deres evner. På den måde minder app'en om fodboldverdenens svar på det professionelle netværk Linkedin.
Selskabets to stiftere, Simon Hjære og Peter Holm, ville ønske, at de selv havde haft adgang til et lignende medie, da de spillede fodbold på et "semihøjt" plan.
"Vi vil i virkeligheden gerne demokratisere fodbolden på en måde. Lige nu bliver alle penge kanaliseret ud til de store klubber, men langt de fleste spillere findes i mindre klubber, hvor der ikke er den samme opmærksomhed, og hvor det kan være sværere at gøre opmærksom på sig selv," siger Simon Hjære til Berlingske Business.
Tonnser har allerede mødtes med flere af verdens største fodboldklubber, og ifølge stifterne har de endnu ikke mødt nogen, der ikke syntes, at app'en var "helt vildt fed".
På sigt håber iværksættervennerne på at få samlet flere data i app'en og dermed skabe endnu bedre muligheder for, at spillere og klubber kan finde hinanden.
Sidste år fik selskabet en investering på 13 mio. kr. fra Seed Capital, Wellington Partners og en række business angels. Det beløb har de to førstnævnte fulgt op med endnu en investering i Tonsser på 18 mio. kr. App'en blev lanceret i 2015, og i dag er Tonsser til stede i Danmark, Sverige, Norge, Frankrig og Tyskland.
/ritzau/FINANS