NNIT: Faldende priser er normalt for loyale storkunder

Prisreduktioner er helt normale i længere kontrakter for storkunder som Novo Nordisk, fastslår NNIT. Spekulationer om en årlig rabat på 25-30 pct. til det tidligere moderselskab for "helt hen i skoven". Fakta er tættere på det halve ifølge it-selskabet.
Carsten Krogsgaard Thomsen er finansdirektør i NNIT. | Foto: PR/NNIT
Carsten Krogsgaard Thomsen er finansdirektør i NNIT. | Foto: PR/NNIT

NNIT kunne i går fortælle, at it-selskabet har forlænget sin kontrakt om at levere it-ydelser til Novo Nordisk. Aftalen med NNIT’s tidligere moderselskab har en værdi af 1 mia. kr. Efterfølgende spekulerede Nordea Markets ifølge Børsen i, at Novo Nordisk med den nye aftale opnår en rabat på 25-30 pct. og en årlig besparelse på 100 mio. kr. 

Men rabatten og beløbsstørrelsen er helt hen i skoven, fastslår finansdirektør i NNIT, Carsten Krogsgaard Thomsen, over for Børsen.

Prisreduktionen ligger tættere på det halve og indføres løbende over en periode på fem år frem mod udgangen af 2022.

"Priserne på det her område falder typisk 3-5 pct. om året, og det har de gjort i mange, mange år, og når man laver en ny aftale, der løber fem år frem, så indbygger man faldende priser. Det gør vi også hos vores andre kunder, der køber stort ind og er loyale," siger Carsten Krogsgaard Thomsen til Børsen.

Baggrunden for prisreduktionen skal bl.a. findes i faldende priser på hardware samt løbende effektiviseringer, lyder det fra NNIT-chefen.

NNIT lander milliardforlængelse med Novo Nordisk 

"Jeg vidste godt, at NNIT ville blive en darling" 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu


Læs også