Milestones indtjening falder som en sten: "Det var planlagt at ofre noget af den"

Milestone faldt markant på indtjeningen i 2022, men man vil fortsat investere i at omsætte for 2 mia. kr. i 2026. 
Foto: Milestone Systems Pr
Foto: Milestone Systems Pr
af NIKOLAJ HARDING

Indtjeningen i Milestone kunne ikke følge med omsætningen i 2022. Førstnævnte tog et dyk, mens sidstnævnte slog rekord sidste år.

Det viser selskabets regnskab for det forgangne år, hvor det fremgår, at man noterer sig en markant tilbagegang på indtjeningsposten. 

Minus 21,3 mio. kr. lyder resultatet på, hvor det til sammenligning lød på 92,5 mio. kr. i 2021. Udviklingen sker på trods af en rekordomsætning, der lyder på 1,48 mia. kr. for 2022. 

”Det var planlagt, at vi ville ofre noget af vores indtjening for at forberede selskabet på den langsigtede vækst,” siger Lars Larsen, der er finansdirektør i Milestone.

Konkret har Milestone, der specialiserer sig inden for videoteknologi og er ejet af japanske Canon, investeret i organisationen i Nord- og Sydamerika, i en kommende, ny sundhedsløsning, som ITWatch tidligere har beskrevet, og man lanceret produktet Kite, der er en cloud-løsning. 

Samtidigt er medarbejderstaben også vokset med godt og vel 200 ansatte. 

Kommer I i 2023 til at investere lige så kraftigt i at nå de her mål, I har?

”Vi følger planen. Når du lancerer sådan nogle ting, er der altid småjusteringer, men grundlæggende følger vi den plan, som vi har lagt,” siger Lars Larsen. 

Fortsætter ufortrødent

Milestone har en erklæret strategi om at have fordoblet 2021-omsætningen ved udgangen af 2026, hvilket i runde tal betyder, at man da skal omsætte for omkring 2 mia. kr. 

På trods af det den faldende indtjening i 2022 vurderer Lars Larsen, at strategien er den rigtige. 

Er det med resultatet in mente stadig rigtigt for jer at have fokus på at fordoble omsætningen i 2026 kontra at have fokus på indtjeningen?

”Det er det, og det, der er rigtigt, er at sikre den langsigtede, profitable vækst. Det er det, vi har vist historisk, at vi kan, og det kan vi også gøre i fremtiden,” siger Lars Larsen, som erklærer sig tilfreds med selskabets udvikling i 2022. 

Ifølge finansdirektøren har det siden 2020 været en bevidst strategi at ofre noget af indtjeningen for at investere. 

”Det er simpelthen det, der er vores investeringsplan. Det er klart, at på et eller andet tidspunkt skal vi jo gerne se det vende. Og det er jo så det, vi har en forventning om, kommer til at ske i 2023,” siger han. 

Lars Larsen er optimistisk i forhold til, at det vender, for selvom man ifølge ham er en af markedslederne, så har man kun cirka 10 pct. markedsandel. 

Der er derfor et stort marked derude, som Milestone skal være i stand til at vokse mere end, da markedet konsoliderer sig, forklarer han. 

”Det er klart, at det kræver nogle investeringer i, at vi får bredt vores produkt mere ud. Hvis du kigger på tallene, er det jo også i vores salg og marketingomkostninger, at stigningen er størst med en stigning på 46 pct.” 

”Det er for at få produktet bredere ud. Jo mere vi sælger, jo bedre bliver indtjeningen. Vi forventer, at det kommer til at reflektere sig i fremtiden, ligesom det har gjort for os historisk,” siger han. 

Han forklarer, at man i 2023 vil se en stigning i antallet af medarbejdere, der ligger på niveau med de foregående år. 

”Jeg tror på, at det er det rigtige tidspunkt, fordi der stadig er en stigende efterspørgsel efter de her typer produkter. Vi er nummer to på verdensplan, men med en relativt lille markedsandel, og hvis vi kigger på det globale marked, er der masser af marked at tage af. Vi mener bestemt, at vi kan være en af dem, der konsoliderer i det her marked,” siger han. 

Ramt af uro

Udover at investeringerne i de langsigtede mål har ramt virksomheden på indtjeningen, så kan de vilkår, som 2022 bragte med sig, også tilskrives en del af æren. 

2022 var præget af inflation, energikrise og Ruslands invasion af Ukraine, hvor sidstnævnte betød, at selskabet trak sig ud Rusland og Belarus. 

Lars Larsen forklarer, at manøvren har kostet et mindre millionbeløb, men hos Milestone var det høj grad udfordringer med leveringskæder, som satte sine spor. 

”Det har påvirket os på den måde, at når der skal installeres videoløsninger, skal der hardware til, der skal sættes ledninger op, og der skal computere til at styre det. Og de varer har enten ikke kunne komme frem, eller har ikke kunnet blive lavet,” siger Lars Larsen. 

Han forklarer, at det har medført, at der har været ”nogle” projekter, som er blevet udskudt. 

Samtidigt viser regnskabet, at 2022 generelt også har været et dyrere år for Milestone, hvilket også satte sine præg på indtjeningen. 

Det ses blandt andet på udgiftsposten distribuering og salgsomkostninger, som er steget til 871 mio. kr. mod 595 mio. kr. i 2021, ligesom at væksten på medarbejdersiden kaster godt 180 mio. kr. ekstra i lønomkostninger af sig. 

”Det, der er årsagen til, at vores salgsomkostninger stiger i 2022, er dels den her investering i nye markeder og vores indsats i specielt USA. Der er mange af vores nye medarbejdere, som sidder dér. Så det er en investering,” siger Lars Larsen. 

Når det kommer til, om Milestone kan nå i mål med strategien i 2026, er Lars Larsen ikke i tvivl. 

”Det ser jeg som meget realistisk. Hvis vi bare kan levere den vækst i resten af perioden, som vi har været i stand til at levere hidtil, så rammer vi det,” siger han. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også