ITWatch

Nye EU-regler vil pålægge softwareudviklere større ansvar ved førerløse køretøjer

I et nyt udspil vil Europa-Kommissionen stramme reglerne for, hvem der står til ansvar, hvis softwareopdateringer eller fejl i kunstig intelligens i eksempelvis førerløse biler resulterer i skader. Forsker ser stærkt potentiale ved de klarere regler, men er bekymret for konsekvenserne af en utilsigtet regeljungle.

Foto: Joachim Adrian

KØBENHAVN / BRUXELLES – Ansvarsfordelingen omkring selvkørende biler og den kunstige intelligens bag rettet har længe været Det Vilde Vesten. En problemstilling som, hvis det står til Europa-Kommissionen, indenfor få år skal være en saga blot.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ITWatch

Tre talchefer forlader Lunar

Et par kreditchefer og en finansdirektør har valgt at sige op i fintech-banken, der på en anden front netop har sikret sig ny kapital.

IBM om blockchain: Udviklingen fortsætter - også uden Tradelens

Da A.P. Møller-Mærsk forleden meddelte, at selskabet vil droppe sin blockchain-baserede Tradelens-platform, skabte det store overskrifter . Men blockchain-teknologi lever videre, og IBM forventer vækst de kommende år, forklarer IBM Danmarks CTO, der peger på tillid som en væsentlig faktor i netværk.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ITWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs