ITWatch

Google stryger reklamepenge til klimaskeptikere

Klimaskeptisk indhold på YouTube kommer fremover ikke til at kunne tjene penge på reklamer, oplyser Google.

Google griber nu til et af de mest omfattende kneb i kampen mod misinformation og hiver det økonomiske tæppe væk under klimaskeptikere.

Selskabet fjerner nemlig reklamer på indhold, der spreder misinformation om klimaforandringer.

Det kommer både til at påvirke googlesøgninger og videoer på Googles videoplatform, YouTube.

Det betyder, at man for eksempel fremover ikke vil se reklamer på en video, hvis YouTube har besluttet sig for, at videoen spreder misinformation.

Dermed vil det ikke være muligt for folk at tjene reklamepenge på den slags indhold.

Og det er netop meningen, oplyser Google og tilføjer, at det kommer til at påvirke indhold, "der modsiger veletableret videnskabelig konsensus vedrørende eksistensen af og årsagen til klimaforandringerne".

"Annoncører vil simpelthen ikke have, at deres reklamer dukker op ved siden af den slags indhold," lyder det fra Google.

Politikændringen er et led i Googles forsøg på at fremme bæredygtig adfærd og gøre noget ved klimaforandringer, oplyser internetgiganten.

Ifølge ngo'en Avaaz, som blandt andet arbejder med klimaforandringer, kan Googles nye politik vende tendensen, hvor blandt andet YouTube er blevet et arnested for misinformation.

"I årevis har klimamisinformanter forvirret den offentlige mening og forhindret politisk handling på klimaområdet," siger Avaaz' kampagnedirektør, Fadi Quran.

Google har allerede grebet til handling mod misinformation på andre områder.

For eksempel har YouTube slettet brugere, som det har mistænkt for at dele vildledende indhold om covid-19-pandemien.

Mere fra ITWatch

Tidlig investor smækkede kassen i for Drugstars: Tidsplan og økonomi skred

Det ville tage længere tid og koste mere end først estimeret at indfri de store ambitioner, som venturefonden Byfounders havde til e-health-firmaet Drugstars, og derfor var fonden – i lighed med Drugstars’ andre tidlige investorer – ikke villig til at stille op med kapital til det nu konkursdømte selskab.

Jim Snabe: Den digitale gevinst bliver større hvis vi skynder os

Dansk Industri fremlægger i dag sine anbefalinger til den danske digitaliseringsstrategi, der kommer i kølvandet på anbefalingerne fra regeringens eget digitaliseringspartnerskab tidligere på måneden. Begge udvalg mener, at det haster med nye visioner for Danmark.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs