ITWatch

Snap løftet efter stærk kvartalsvækst i omsætning og brugertal

Selskabet bag den populære app Snapchat overgik forventningerne i første kvartal.

Foto: Dado Ruvic/REUTERS / X02714

Snap, som er selskabet bag det sociale medie og beskedapp Snapchat, steg med 5,0 pct. i torsdagens eftermarked, da koncernens tal for første kvartal har overgik forventningerne på Wall Street.

Snap havde i perioden en forrygende vækst i omsætningen på 66 pct. til 770 mio. dollar mod ventede 744 mio. dollar, mens det justerede resultat per aktie blev på et rundt nul mod et konsensusestimat på negative 6 cent, ifølge Bloomberg News.

Driftsresultatet, målt på justeret EBITDA, landede samtidig på minus 2 mio. dollar. Her var ventet et underskud på 56 mio. dollar. Den frie pengestrøm var også med positive 126 mio. dollar bedre end ventede negative 5 mio. dollar og en relevant forbedring fra et minus på ligeledes 5 mio. dollar i første kvartal af 2020.

Målt på det vigtige brugerantal var der også en fremgang på 22 pct. på årsbasis til 280 mio. daglige bruger verden over. Det var mere end de ventede 275 mio. brugere. Dermed steg den gennemsnitlige indtægt per bruger også med 36 pct. til 2,74 dollar mod ventede 2,69 dollar.

"Vi begyndte 2021 ved gennem kvartalet at nå vores højeste vækstrater i omsætning og daglige brugere på årsbasis i mere endte år og ved at levere positive frie pengestrømme for første gang i Snaps historie som børsnoteret selskab," jubler topchef Evan Spiegel, i regnskabet.

Snap spår samtidig, at det daglige antal brugere i det igangværende kvartal vil vokse til 290 mio. brugere, og omsætningen ses lande i 820-840 mio. dollar mod konsensus på 824 mio. dollar. Til gengæld skuffer driftsforventningen noget med et ventet underskud på EBITDA-niveau på 20 mio. dollar. Her er analytikernes bud på 1 mio. dollar i tab.

Snap lover flere år med vækst på mere end 50 pct.

Amerikansk tech-selskab bag Snapchat skuffer med prognosen  

Mere fra ITWatch

TDC: Lavprisprodukter har medvind

Midt i alle omvæltningerne i TDC-koncernen, lancerede selskabet sidste år lavprisselskabet Eesy og streamingproduktet YouTV. Foreløbig er der ikke tegn på kannibalisering af egne produkter, siger CFO.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs