ITWatch

Accenture er en af selskaberne bag ny kønsneutral digital assistent

I dag er de fleste digitale assistenter kvindestemmer, men nu har Accenture i samarbejde med Cereproc udviklet en assistent med kønsneutral stemme. Verdens første ifølge selskaberne selv.

Foto: Anders Birch

De fleste kender nok Googles Alexa eller Apples Siri. Det er to af de mest kendte såkaldte digitale assistenter, som kan hjælpe en med diverse genveje digitalt.

Men nu har en ny tekst-til-tale teknologi set dagens lys. Og i modsætning til Alexa og Siri er det ikke en kvinde. Den nye assistent har fået navnet Sam og er ifølge selskaberne bag, Accenture og Cerepro, verdens første kønsneutrale digitale assistent.

Og det har stor betydning for udbredelsen af teknologien, at sprog, stemme og dialekt er tilpasset, siger Michael Frederiksen, som er technology consulting senior manager hos Accenture Danmark i en pressemeddelelse.

"Virksomheder er naturligt nok meget opmærksomme på, hvordan de møder deres kunder. Eksempelvis kan en irsk bank ikke leve med en kundeservice, der møder kunderne med britisk accent. Og vi vil også se flere og flere eksempler på, at stemmerne kan tilpasse sig den enkelte kundes præferencer," siger han.

"Sam er et stort skridt fremad i den udvikling – både som en stemme alle uanset kønsidentitet kan identificere sig med, og en stemme som ikke puster til folks fordomme om det ene eller andet køn." 

Unesco har tidligere i en rapport problematiseret, stemme-assistenterne hovedsageligt var kvinder, fordi det ifølge organisationen kan være med til at forstærke kønsstereotyper.

For at give Sams stemme den rigtige frekvens, intonation, de rette talemønster, og et passende ordvalg er den udviklet i samarbejde med personer, der ikke identificerer sig med et bestemt køn. 

Konsulenthus: Vilkårene i frekvensauktion kan skade konkurrencen på 5G-markedet

Ny Accenture-topchef har speederen helt i bund i rekrutteringen af cloud-kompetencer 

Mere fra ITWatch

Investering skal gå til udvikling i nyt fintech-selskab

Det godt et år gamle fintech-selskab Anyday lukkede tidligere på ugen en investeringsrunde. Pengene skal primært gå til udvikling af virksomhedens betalingsløsning, Anyday Split. Resten skal bruges på markedsføring, fortæller direktør.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs