ITWatch

Simcorp-topchef: "Det er helt bestemt vores ambition, at der skal flere kunder i butikken"

Softwareselskabet kom ud af tredje kvartal med vækst på både top- og bundlinje. Topchef Klaus Holse kalder det et godt kvartal.

Simcorp/PR
Foto: Simcorp/PR

Tredje kvartal har lagt hen ad vejen formet sig som ventet for softwareselskabet Simcorp, der kom ud af kvartalet med et sæt resultater, der over hele linjen overgik analytikernes forventninger.

Det fortæller Simcorps administrerende direktør, Klaus Holse, umiddelbart efter regnskabets offentliggørelse fredag morgen.

"Tredje kvartal har været et godt kvartal, og det har været et kvartal, som på mange måder flugtede med de forventninger, vi havde. Så det er vi godt tilfredse med. Dels har det været et fornuftigt tredje kvartal i den underliggende vækst, og ud over det er der to ting, der spiller ind."

"Den ene er den her kontrakt, som vi indgik ude i Asien i fjerde kvartal sidste år, som vi ikke kunne indtægtsføre. Den har vi indtægtsført i år, og det gjorde vi i august. Og så har vi haft en enkelt kunde i Asien, som har forlænget sin aftale og konverteret den, og det har også haft en lille indflydelse," forklarer Klaus Holse.

Han fortæller, at den asiatiske kunde, der har forlænget og konverteret sin aftale, har været kunde hos Simcorp i over ti år.

"Kunden ville gerne have struktureret sin kontrakt en lille smule anderledes. Så der har vi struktureret kontrakten om og lavet en forlængelse, der rækker over flere år, og så skal vi indtægtsføre kontrakten for den længde, og den fylder trods alt lidt i regnskabet," siger direktøren.

God start på fjerde kvartal

Med fredagens regnskab kan Simcorp annoncere, at softwareproducenten har landet ti kunder i år, hvilket er ambitionen.

"Vi har hele tiden sagt, at hvis vi lander mellem ti og 15 kunder på et år, så er det godt, og så må vi se, om vi kan nå op i den høje ende af det, og det arbejder vi på."

"Det er helt bestemt vores ambition, at der skal flere kunder i butikken, og det plejer der også at komme i fjerde kvartal, så det vil være skuffende, hvis der ikke kom flere kunder ind," siger Klaus Holse, som tilføjer, at pipelinen ser god ud.

Ser man på det igangværende fjerde kvartal, er Simcorp kommet godt fra start, fortæller direktøren, men aktionærerne bør ikke sætte næsen op efter et fjerde kvartal på niveau med fjerde kvartal af 2018, hvor Simcorp landede hele seks nye kunder.

"Fjerde kvartal bliver nok som ventet og et fornuftigt kvartal, men nok ikke helt med den vækst, vi så i fjerde kvartal sidste år, som var et exceptionelt kvartal," siger Klaus Holse.

Omsætningen sluttede i tredje kvartal 2019 på 117,4 mio. euro mod 80,7 mio. euro i samme kvartal sidste år. Til sammenligning havde analytikerne ventet en omsætning på 109,3 mio. euro ifølge et medianestimat indsamlet af Simcorp.

Driftsresultatet (EBIT) landede på 35,2 mio. euro, som var en del bedre end de 15,1 mio. euro, der strømmede ind på den post i samme kvartal sidste år. Det overgik også analytikernes forventninger, som lød på 28,6 mio. euro.

Alt i alt gav det på bundlinjen et overskud efter skat på 29,3 mio. euro. Det var også højere end i samme periode året før, hvor Simcorp tjente 11,8 mio. euro efter skat.

Analytikerne havde ventet et nettoresultat for perioden på 21,5 mio. euro.

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger