En tidligere topsælger i it-selskabet Ominto går nu i rette med selskabets forretningsmodel og produktet Dubli, som han kalder for pyramidespil. Samtidig er selskabet blevet meldt til myndighederne.
Det skriver Børsen.
Omintos produkt Dubli fungerer ved, at kunder får kontant rabat, når de handler på nettet. Men ifølge den tidligere sælger, skal forbrugerne i højere grad hverve nye medlemmer, hvis de ikke vil tabe penge.
"Dubli er en pyramide, hvilket jo kan være helt OK, hvis det har en værdi for forbrugerne. Men det er bare ikke tilfældet med Dubli, hvor produktet får mindre og mindre værdi for medlemmerne, og hvor man skal hverve for ikke at tabe sine penge," siger amerikanske Kristian Hoenicke, tidligere sælger og kundehverver for Ominto.
Børsen har forelagt Ominto kritikken, men selskabet er ikke vendt tilbage. Hos Forbrugerombudsmanden bekræfter man, at flere forbrugere har meldt Ominto for pyramidespil, og at klagerne er videresendt til spillemyndigheden.
Bestyrelsen trækker sig fra afnoterede Ominto