Google udruller adblocking i populær browser

Det skal være slut med påtrængende annoncer, mener Google, der i dag ruller adblocker ud i sin browser, Chrome.
Foto: Ritzau Scanpix/AP/Mark Lennihan
Foto: Ritzau Scanpix/AP/Mark Lennihan
Af Thomas Nygaard Madsen, MediaWatch

Google varslede i juni 2017, at der vil blive sat ind mod påtrængende og generende annoncer i selskabets Chrome-browser, og i dag udrulles et nyt adblocker-værktøj så. Det skriver The Guardian.

Adblockeren vil filtrere en række forskellige annoncetyper fra. Det gælder bl.a. pop up-annoncer, annoncer, der giver lyde fra sig, og hjemmesider med en annonceandel på over 30 pct.

"Disse annoncer er designet til at være forstyrrende og står ofte i vejen for folks brug af deres browser med deres tilsigtet formål – at finde indhold og information. Det er klart, at irriterende annoncer nedbryder det, vi alle elsker ved internettet," udtaler Rahul Roy-Chowdhury, direktør for Google Chrome, ifølge The Guardian i en meddelelse.

De forbudte annoncetyper i den nye Chrome-opdatering baserer sig på retningslinjerne udstukket af Coalition for Better Ads. Med i gruppen af selskaber bag retningslinjerne er bl.a. Google, Facebook og Microsoft, store annoncører såsom Unilever og Proctor & Gamble og en række medier herunder Washington Post og News Corp.

Ifølge analyseselskabet Statcounter er Chrome verdens mest brugte browser med en markedsandel på 56 pct.

Denne artikel er leveret af vores søstersite MediaWatch.

Google får bøde af den indiske konkurrencemyndighed

Google bygger betalingsmur mod ad-blockers  

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Foto: Magnus Møller

Ib Kunøe forlader formandsposten i Atea