Martin Thorborg gnider sig i hænderne over kundetilstrømning

Regnskabsprogrammet Dinero har nået 40.000 aktive brugere, hvoraf knap halvdelen betaler for at bruge programmet, fortæller adm. direktør Martin Thorborg.
Foto: Creative Commons
Foto: Creative Commons

Det er "super vigtigt", at Dinero har nået 40.000 aktive brugere, fortæller medstifter og adm. direktør Martin Thorborg til ITWatch.

Selskabet står bag et gratis regnskabsprogram med samme navn, og det er knap halvdelen af de aktive brugere, som har betalt for at få adgang til ekstra funktioner.

"Der er hård konkurrence derude, så vi er rigtig glade for, at vi stadig stiger meget i brug. Specielt i starten af januar er det gået helt amok. Vi får 150-160 nye virksomheder på hver eneste dag, så det er rigtig positivt," lyder det fra direktøren, som forventer, at yderligere 12-14.000 virksomheder vil bruge programmet, når året er omme.

Dineros målgruppe er primært enkeltmandsvirkosmheder. Det kan eksempelvis være fotografer og freelancejournalister, som er blandt de grupper, hvor flest har taget programmet til sig.

"Vi står klart stærkest inden for de timebetalte," forklarer Martin Thorborg.

Selve regnskabsprogrammet er gratis, og selskabet tjener ingen penge på de kunder, der ikke vil betale for ekstra ydelser som automatiseringer i forhold til at bogføre bilag.

"Og så håber vi på, at man kommer tilbage for at få endnu mere. Folk bliver hooked på det, og når først de er glade for det, så opdager de, at græsset er endnu grønnere på den anden side for skaldede 165 kroner om måneden," siger Martin Thorborg.

To store konkurrenter

Dinero blev opkøbt af norske Visma for cirka 125 mio. kr. i 2016. Paradoksalt nok er en af selskabets største konkurrenter regnskabsprogrammet E-conomic, som også er ejet af Visma.

"Vi ligger der, at hvis nogle af vores kunder er ved at være for store, så napper E-conomic dem. Og så er der nogle, der er lidt for små til at være hos E-conomic, som vi forsøger at nappe," siger Martin Thorborg.

Den største konkurrent er dog Microsoft Excel, som mange små virksomheder holder fast i, selv om de med Martin Thorborgs ord "ville spare oceaner af tid" ved at bruge Dinero.

"Vores største ambition er at få folk til at lade være med at bruge Excel."

Hvordan vil du få folk til det?

"Vi har lavet Youtube-videoer og blogindlæg, der forklarer det. Vi har skrevet mange nyhedsbreve. Der er langt over 100.000, som har oprettet en Dinero-konto. Dem prøver vi at markedsføre os overfor, for der er højest sandsynligt mange Excel-brugere."

Martin Thorborg medgiver, at det kan være en større ting at skifte system, fordi man har vænnet sig til den måde at lave regnskaber på.

"Der er enormt mange, der gerne vil – men det kræver tid. De skal sætte sig ind i et nyt interface. Men når først de kommer derover, ærgrer de sig alle sammen over, at de ikke gjorde det for tre år siden," lyder det.

Dinero nærmer sig 20 pct. af vigtigt marked

Hårdt forhandlingsforløb forud for Dinero-handel  

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Foto: Pr

Softwareboss glæder sig til degradering

For abonnenter