ITWatch

Mangelfuld vejledning efterlader styrelse med stor regning for forfejlet it-indkøb

Slot- og Kulturstyrelsen har indkøbt mobiltelefoner, licenser og support for over 600.000 kr. efter rådgivning fra Statens IT. Nu dropper styrelsen den fejlbehæftede løsning.

Tommy Hjorth
Slots- og Kulturstyrelsen der bl.a. driver og vedligeholder desuden statens slotte, haver og kulturejendomme, dropper fejlbehæftet it-løsning. Foto: Tommy Hjorth

Nye mobiltelefoner og et nyt softwaresystem fra leverandøren Citrix skulle give medarbejderne i Slot- og Kulturstyrelsen mulighed for at arbejde sikkert på farten.

Efter samlede udgifter på 607.000 kr. til projektet har styrelsen dog valgt at droppe løsningen, der aldrig kom til at fungere. Det skriver Computerworld.

"Løsningen mistede forbindelsen til de bagvedliggende systemer. Vi kunne ikke læse mails eller se vores kalender alligevel. Vi oplevede typisk, at vi ikke kunne læse vedhæftede filer eller at kalender og mail holdt op med at opdatere. Vi har også oplevet, at app’en ikke kunne åbnes, eller at den simpelthen forsvandt fra telefonen," siger kontorchef i Slots- og Kulturstyrelsen, Kresten Bay, til Computerworld.

Styrelsen valgte løsningen ved navn "Mobile It-arbejdsplads" – også kaldet MIA – efter rådgivning fra Statens IT. Det resulterede blandt andet i indkøb af 163 Huawei P9-telefoner og 100 Sony Z2-telefoner, der på trods af vejledningen fra Statens It viste sig ikke at fungere med MIA.

Hos Statens IT, der ikke har villet stille op til interview i sagen, anerkender man overfor Computerworld, at anbefalingen til Slots- og Kulturstyrelsen ikke var god nok.

Minister: Klar forventning om at KMD leverer uden flere fejl

Regeringen vil fordoble bevillingen til Datatilsynet

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger