ITWatch

Interne dokumenter afdækker lynproces: Så hurtigt gik udbud af coronapas

Det gik stærkt med at vælge leverandør af det danske coronpas. Selve beslutningen om leverandør var truffet på ganske få dage, viser dokumenter, der også afslører, at valget ikke faldt på det billigste bud. Blandt andet havde IBM en løsning klar.

Foto: SSI

Det var en proces i overhalingsbanen, da Danmark i foråret fik sin coronpas-app. Faktisk tog det ikke mere end få ugers speeddating, før pilen pegede på Netcompany i samarbejde med Trifork som leverandør af appen.

Det viser en aktindsigt i processen, som ITWatch har modtaget.

Den hårde nedlukning af Danmark var for alvor begyndt at nive både erhvervsliv og trivsel, da Digitaliseringsstyrelsen og Sundhedsdatastyrelsen i februar annoncerede, at man nu formelt var gået på indkøb efter en leverandør af den app, der skulle udgøre nøglen til en genåbning af Danmark.

Indkøbsturen resulterede i et udbud, som Sundhedsdatastyrelsen og Digitaliseringsstyrelsen annoncerede 13. marts 2021 – et udbud, der på rekordtid skulle frembringe en app, som kunne vise både vaccinestatus og prøvesvar og samtidig beskytte danskernes personlige oplysninger.

Ikke blot en kopi

Appen skulle ikke blot være en kopi af det coronapas, der i forvejen lå i "Min Sundhed", men være en mere simpel løsning, der kan scannes uden at udveklse oplysninger.

Men allerede længe inden udbuddet blev en realitet, havde flere selskaber været til kaffe og Powerpoint-fremvisning hos Digitaliseringsstyrelsen, viser dokumenterne.

Allerede 2. marts gæstede IBM styrelsen, som ifølge dokumenterne indledningsvis kunne orientere selskabet om, at der ikke var truffet beslutning om hverken løsning, leverandør eller proces, men at IBM var velkommen til at skitsere sit bud på, hvordan løsningen kunne tage sig ud.

Det gjorde it-giganten så. Selskabet kunne ifølge mødereferatet orientere om, at IBM allerede havde udviklet en international coronapas-app, der blot skulle tilpasses til danske forhold og blandt andet tilføjes login med NemID. Appen var allerede på dét tidspunkt testet i stor skala, da den dagen efter mødet blev rullet ud i staten New York.

IBM oplyste, at selskabet kunne løse opgaven hurtigere end de ønskede tre-fire måneder, men derimod på blot en-to måneder og genbruge så meget fra den allerede udviklede app, at prisen ville lande omkring 10-20 mio. kr. Appen ville blive lanceret som open source, og IBM var villige til at sælge løsningen til Danmark både for et engangsbeløb og på abonnement.

IBM understregede til mødet, at den allerede udviklede løsning respekterede principperne om privacy-by-design og blandt andet var baseret på blockchain-teknologi med unikke nøgler.

Netcompany havde også en app på hylderne

Samme dag kom Netcompany, der senere vandt udbuddet, på besøg hos styrelsen. Også Netcompany blev orienteret om formalia og kunne herefter fortælle om selskabets app, Stay Safe, der allerede var udviklet og under implementering i England.

Netcompany lagde ifølge referatet vægt på, at deres bud på en coronapas-app blot bestod af én app, der kunne bruges både som fremviser og som scanner af QR-koden, samt at scannerdelen også kunne scanne fysiske kort hos borgere, der er 'ikke-digitale'.

I aktindsigten, som ITWatch har modtaget, er Netcompanys bud på en tidsplan overstreget, men hvor IBMs nævnte at deres løsning ville blive open source, tilbød Netcompany i stedet Sundhedsministeriet og Digitaliseringsstyrelsen produktet uden licens, men med fuldt ejerskab. I Netcompanys første skitse til en løsning, skulle coronapas-appen indeholde et billede af brugeren, der enten skulle stamme fra brugerens pas eller en selfie.

Et kuriosum i Netcompanys oprindelige idé til appen var, at selskabet foreslog som addon, at der kunne indbygges en lommelygte i appen. Det skulle kunne gøre scanning af papirpas lettere.

Netcompany kunne i øvrigt afsløre, at selskabet var interesserede i at samarbejde med andre leverandører, og at selskabet allerede lå i dialog med Trifork om coronapasset.

Trifork havde inviteret sig selv

Dagen efter – 3. marts – var det Triforks tur til at komme på besøg. Selskabet havde på forhånd gjort sine hoser grønne hos styrelsen og havde allerede midt i februar budt sig til via en mail, hvori Trifork ville sikre sig, at selskabet ville blive inviteret til dialoger om udvikling af en kommende app.

Til mødet deltog Trifork og Nine, der delvist ejes af Trifork, og deres forslag var en todelt løsning – en til scanning og en til validering. Trifork understregede, at selskabet allerede havde stor erfaring med sundhedssektoren og også havde arbejdet med coronapas i andre løsninger – og at man derfor ville kunne udvikle løsningen usædvanlig hurtigt, så den kunne lanceres klar til download i både App Store og Google Play efter blot seks til otte uger.

Samtidig var Triforks estimat det mindste beløb med udviklingsomkostninger på blot 3-5 mio. kr. og lanceret delvist som open source.

Visma ville genbruge fra Sundhedskortet

3. marts kom også den norske koncern Visma på besøg hos Digitaliseringsstyrelsen. Visma er ellers mest kendt for forskellige regnskabssystemer, blandt andet Dinero og E-conomic. Men selskabet udvikler også Sundhedskort- og Kørekort-appen og kunne til mødet fremvise et bud på et 'vaccinepas', der ifølge Visma faktisk allerede var 80 pct. udviklet i form af genbrug fra både sundhedskort- og kørekort-appen.

Visma skulle bruge to måneder for at komme i mål og ville i sin løsning indbygge en nudging-funktion, der kunne benyttes ved smittesporing eller positive coronaprøver – hvilket udløste kritiske spørgsmål om privacy fra styrelsen.

Visma oplyser i sin præsentation ikke et konkret estimat for prisen på coronapas-appen, men fortæller, at det digitale kørekort kostede 45 mio. kr.  i samlet budget at udvikle, og at det digitale sundhedskort efterfølgende kostede blot en tredjedel udviklingomkostningerne, fordi man kunne genbruge store dele af erfaringerne fra  kørekort-appen.

Seks dage senere...

Blot seks dage efter uddbudets start, 19. marts, kunne Digitaliseringsstyrelsen i en pressemeddelelse meddele, at ordren var gået til Netcompany i samarbejde med Trifork, der skulle levere en delkomponent.

Samlet pris på 46,9 mio. kr. – heraf godt 17,3 mio. kr. i alt for udvikling, fremgik det senere.

Det skulle tage blot måneder i hæsblæsende tempo at udvikle appen, der lidt over to måneder senere kunne hentes i Appstore og Google Play allerede 28. maj – med en fejl, der betød, at ITWatch fem dage senere kunne berette, at brugerne var begyndt at snyde med QR-koden, som man let kunne tage et billede af og sende til en ven.

Frem til 10. september skal man fortsat vise coronapasset i nattelivet, men dog ikke længere på restauranter. Efter 10. september er det slut med coronapasset i stort set alle sammenhænge, bortset fra rejser. Når det herefter kan betragtes som stort set udfaset, viser kalenderen, at appen blot nåede at være i drift i 105 dage.

Coronapas blev lanceret trods advarsler om snyd 

Sikkerhedsselskab: Der snydes nu med coronapasset 

Mere fra ITWatch

Hurtig vending i it-branchen efter coronakrisen

Markedet for it er buldret tilbage efter krisens værste år, viser nye tal. Fremgangen er langt større end ventet, mener IDC Nordic, der står bag tallene. Og tallene bekræftes af IT-Branchen, der aldrig har haft så travlt.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs