ITWatch

Atea-sagen: Offentlige institutioner har selv ansvaret for at forebygge bestikkelse

Efter Atea-sagens begyndelse har Moderniseringsstyrelsen opdateret sin vejledning til adfærd i den offentlige sektor, men den har ingen planer om nye konkrete tiltag. Det er op til de enkelte myndigheder at sikre, at noget lignende ikke gentager sig, lyder det fra vicedirektør.

PR/Moderniseringsstyrelsen
Hanne Lund-Christensen er vicedirektør i Moderniseringsstyrelsen med ansvar for bl.a. det statslige indkøbsprogram og det tværoffentlig indkøbssamarbejde. Foto: PR/Moderniseringsstyrelsen

Alvorlig, omfattende og grov. Sådan lyder ordene, som vicedirektør i Moderniseringsstyrelsen, Hanne Lund-Christensen sætter på bestikkelsessagen, hvor it-selskabet Atea og syv personer blev kendt skyldige i sidste uge.

Det resultaterede i en række fængselsdomme og en bøde på 10 mio. kr. til Atea.

Alvoren til trods skal man være varsom med at gøre sagen lig med et generelt problem i det offentlige, mener hun.

"Det er klart, at en sag, der er så omfattende og grov som denne, kan undergrave tilliden til offentligt ansatte, og derfor ser vi selvfølgelig også på den med stor alvor."

"Det er min helt klare opfattelse, at vi har en offentlig sektor og offentligt ansatte, som har en meget høj etik og moral. Derfor mener jeg også, at vi skal være varsomme med at gøre sagen til udtryk for et generelt problem i den offentlige sektor," siger Hanne Lund-Christensen, der som vicedirektør i Moderniseringsstyrelsen blandt andet har ansvar for det statslige indkøbsprogram og det tværoffentlig indkøbssamarbejde, til ITWatch.

Alligevel understreger hun, at Atea-sagen også giver anledning til refleksion hos Moderniseringsstyrelsen. Det er vigtigt, at der som offentligt ansat ikke kan rejses tvivl om, hvor vidt man er saglig og upartisk.

Derfor har man fra myndighedens side så sent som i december sidste år opdateret sin vejledning "God adfærd i det offentlige", som Moderniseringsstyrelsen udgiver i fællesskab med KL og Danske Regioner.

Det betyder, at den i dag blandt andet indeholder konkrete eksempler på, om det eksempelvis er i orden at modtage en gave i forbindelse med et udbud.

Derudover har Moderniseringsstyrelsen etableret et onlinekursus, som man kan tage som offentlig ansat og teste sig selv i, hvorvidt man har forstået reglerne.

"Der er ingen offentlige indkøbere, som kan være i tvivl om, at det ikke er ret og rimeligt at modtage et tv eller en rejse fra en leverandør i forbindelse med sit arbejde, og der er vejledningen med til at understøtte klarheden i reglerne og sikrer, at man kan have en god dialog og åbenhed om reglerne lokalt ude på enkelte arbejdspladser og enkelte offentlige institutioner," siger Hanne Lund-Christensen.

Netop det lokale aspekt er vigtigt. For det er de enkelte offentlige institutioner, der har selv ansvaret for, at medarbejderne lever op til reglerne.

Er kurset obligatorisk, eller hvordan sikrer man sig, at medarbejderne rent faktisk kender reglerne?

"Kurset er ikke gjort obligatorisk fra vores side, men det er klart, at der kan være regler på de enkelte arbejdspladser og enkelte offentlige institutioner, som siger, at et sådan kursus skal gøres obligatorisk."

"Som eksempel har vi i Moderniseringsstyrelsen bedt alle medarbejdere om at gennemføre kurset og fulgt op på, om det er blevet gjort. Det er et eksempel på, at man lokalt kan vælge at sige, at det er noget, som man skal."

Kurset er ikke gjort obligatorisk fra vores side, men det er klart, at der kan være regler på de enkelte arbejdspladser og enkelte offentlige institutioner, som siger, at et sådan kursus skal gøres obligatorisk.

Hanne Lund-Christensen, vicedirektør, Moderniseringsstyrelsen

Udover tilføjelsen af konkrete eksempler har I ændret retningslinjer som følge af Atea-sagen?

"Nej, det har vi ikke. Opdateringen er kommet ud i december 2017 – altså forud for dommen – og vi har forsøgt at gøre sproget mere let tilgængeligt og har udbygget vejledningen på nogle områder, blandt andet kapitlet om gaver."

Efter bestikkelsessagen kom frem i dagens lys, har Atea gennemført en række tiltag i en såkaldt self cleaning-proces. Det betyder blandt andet, at man har indført en ny governance-struktur og som den første danske virksomhed har fået den internationale antibestikkelsescertificering, ISO 37001.

Er der behov for, at det offentlige selv gennemgår en form for self cleaning-proces?

"Jeg mener, at tilliden til den offentlige sektor og de offentligt ansatte er helt centralt for den måde, vi har indrettet samfundet på, og alle offentlige institutioner – både Moderniseringsstyrelsen, Region Sjælland og ude i de enkelte kommuner – har et stort ansvar for at sikre, at man til enhver tid opretholder borgernes tillid til, at tingene sker helt efter bogen."

"Det betyder, at alle offentlige myndigheder og alle offentlige ledere har et ansvar for, at alle medarbejdere – og måske i særlig grad medarbejdere, der kommer fra den private sektor, eller beskæftiger sig med indkøb – kender reglerne for f.eks. at modtage gaver. Og så skal man som myndighed selvfølgelig være opmærksom på, at reglerne rent faktisk efterleves. Det er en lokal afvejning, hvordan det konkret gøres."

Ikke gå i glemmebogen

Ansvaret ligger ude hos de enkelte myndigheder, men kan I skubbe på i forhold til af lave retningslinjer, så man er sikker på, at de bliver overholdt?

"Det er ikke noget, som vi har konkrete planer om på nuværende tidspunkt. Sagen får en masse opmærksomhed, og der er nok mange, som er overrasket over, at den overhovedet kan opstå. Det får alle til at reflektere over, om man har de rigtige procedurer, så jeg tror, at det offentlige indkøbsdanmark i forvejen kigger sig selv i kortene."

"Jeg tror, at sagen er med til at skabe en positiv udvikling, hvad det angår. Og den opmærksomhed skal man selvfølgelig holde ved lige, så det ikke går i glemmebogen."

Det kan være svært at gardere sig mod brodne kar, men har governance-strukturen været stærk nok i forhold til offentlige indkøb?

"Det afhænger i høj grad af, hvordan man har organiseret sig lokalt på de enkelte arbejdspladser, men det er mit helt klare indtryk, at vi har en offentlig sektor, som man kan have tillid til og offentligt ansatte, der har en meget høj etik og moral. Så er der nogen, som ønsker at snyde engang i mellem, og det har så en konsekvens og en strafferetslig konsekvens i det her tilfælde," siger Hanne Lund-Christensen.

Hun peger samtidig på, at med 800.000 offentlige ansatte er der tale om mange forskellige arbejdsopgaver og forskellige lokale behov.

Udover vejledningen til god adfærd i det offentlige har Moderniseringsstyrelsen derfor ingen aktuelle planer om at gøre for eksempel onlinekurset obligatorisk bredt i den offentlige sektor.

"Ikke på nuværende tidspunkt, men sagen giver jo generelt anledning til refleksion, og det vil den også gøre i de kommende måneder."

Hvad betyder det konkret?

"Det betyder, at det har vi ikke planer om lige pt. men hvorvidt det skulle komme på bordet fremadrettet, kan jeg ikke afvise," lyder det fra Hanne Lund-Christensen.

Ingen gaver

Hun peger samtidig på, at man som offentlig myndighed kan sørge for at skabe en forståelse i den private sektor af, at gaver og middage ikke er en forudsætning for et godt samarbejde.

"Man kan både lokalt og fra centralt hold være med til at italesætte overfor private leverandører, at gaver ikke er noget, som vi modtager. Det er ikke udtryk for et dårligt samarbejdsklima, at vi ikke tager imod den slags ting. Vi forventer det ikke, og vi må ikke tage imod det."

Kurset er ikke gjort obligatorisk fra vores side, men det er klart, at der kan være regler på de enkelte arbejdspladser og enkelte offentlige institutioner, som siger, at et sådan kursus skal gøres obligatorisk.

Hanne Lund-Christensen, vicedirektør, Moderniseringsstyrelsen

Så det er et spørgsmål om at kigge den kultur efter i sømmene?

"Der er måske en kulturforskel mellem det offentlige og det private, hvor man måske i højere grad, og det er ikke noget, som jeg kan underbygge, har en gavekultur i den private sektor."

"Det er helt afgørende, at der ikke kan rejses tvivl om, hvorvidt man er saglig og upartisk som offentlig ansat, og hvis du står til et seksdagesløb i Ballerup inviteret af en leverandør, så begynder man at kunne rejse tvivl om, hvorvidt man er saglig og upartisk, og der er ingen grund til at bringe sig selv i den situation."

Atea rydder op: Her er hovedtrækkene redegørelsen til Ski

Bagmandspolitiet rejser ny tiltale mod Atea

Ski om gennemgang af Atea-redegørelse: Tager den tid det tager

Forsiden lige nu

TDC's gæld svulmer med 14 milliarder på et halvt år

På et halvt år er TDC's rentebærende nettogæld vokset til 36,9 mia. kr. Men finansdirektør Stig Pastwa forsikrer, at der er råd til investeringer. Nogle af pengene fra Get-salg skal bruges til at nedbringe gæld, mens det er uklart, hvad der skal ske med resten.

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger