ITWatch

Region H satte Sundhedsplatformen i drift uden at gennemføre kritisk test

Ved implementeringen af Sundhedsplatformen valgte Region Hovedstaden ad to omgange at udskyde en vigtig test af systemet, som skulle sikre, at det levede op til kravene og ikke var til fare for patienter. Testen blev først gennemført et halvt år senere.

ritzau/Jens Dresling
Foto: ritzau/Jens Dresling

Forud for igangsættelsen af den stærkt kritiserede it-løsning Sundhedsplatformen manglede Region H at gennemføre en såkaldt "funktionel kravtest", som ikke blot skulle sikre, at systemet opfyldte regionens funktionelle krav – testen skulle også sikre, at regionen ikke tog et system i brug, som potentielt kunne være til fare for patienterne.

Det skriver Version2.

Ifølge Rigsrevisionens nylige beretning skyldes den manglende test, og det at den først blev gennemført fem måneder senere efter to udskydelser, at der manglede ressourcer til opgaven. Da den så endelig blev gennemført, viste det sig imidlertid, at der var 196 mangler i systemet.

Hos foreningen Danske Patienter har man forståelse for, at der kan ske fejl i implementeringen af store it-systemer, men man undrer sig over, at EPJ-systemet, Sundhedsplatformen, blev taget i drift uden den sidste, vigtige test.

"Man må forvente, at nye it-systemer bliver testet så godt som det er muligt, inden man går i luften, især når der er tale om et system, som har direkte indflydelse på patienternes sikkerhed. Derfor er det dybt bekymrende læsning fra Rigsrevisionen, at Region Hovedstaden ikke i tilstrækkelig grad har testet – og det skaber også en bekymring for, om man har styr på patientsikkerheden," siger direktør i Danske Patienter, Morten Freil, til Version2.

Udvalgsformand om Sundhedsplatformen: "Ministeren skal bare løse problemet"

Regionspolitikere: Ændringer skal få Sundhedsplatformen på ret køl

Sundhedsplatformen: Formand tager opgave fra regionsdirektør

Udvalgsformand: Sundhedsplatformen får et halvt år

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger