Danske e-butikker taber penge på ventetid

Der er hård kamp om de danske e-handelskunder, men lange ventetider og fejl koster de danske onlinebutikker dyrt, når kunderne i stedet lægger deres penge hos de udenlandske konkurrenter.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

De danske webbutikker skal op i gear, hvis de ikke skal miste yderligere forretning til udenlandske konkurrenter som Amazon.

Budskabet kommer fra det danske it-selskab Cima Technologies, der i samarbejde med it-performancehuset Plumbr blandt andet har målt på responstiden på 600 danske webbutikker.

"Ventetiderne på de danske webbbutikker hober sig op og skaber tilsammen en virkelig dårlig indkøbsoplevelse. Dette er især kritisk, når konkurrenten kun er få klik væk, og kunderne dermed endnu engang vælger at handle ind på udenlandske webshops," lyder det fra kundedirektør i Cima Technologies, Sara Lind i en meddelelse.

37 procent – eller 223 danske online-butikker – dukkede aldrig eller kun halvt op for at betjene kunderne inden for de fem første kritiske sekunder, forklarer hun, og det kan koste dyrt, når kunderne vælger at foretage deres køb andetsteds.

Hos en af branchens største spillere Amazon har man mål på, hvor meget ekstra ventetid koster i omsætning. Virksomheden anslår, at for hver 100 millisekunders forsinkelse, koster det et salgstab på én procent. Ud fra den beregning koster et sekunds ventetid dermed i omegnen af ti pct. af salget hos Amazon.

Tech-investor: Danmark er et nordisk Afrika inden for e-handel 

Tryggere danske netkunder klikker rekordmange varer hjem i år 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også