ITWatch

Rådgiver: Særligt kritisk at KMD fejler på kerneforretningen

Stævningen fra a-kassen FTFa er særlig problematisk for KMD, da det er kerneforretningen, virksomheden får høvl for ikke at kunne levere. Det vurderer en kommunikationsspecialist, som anslår, at det vil være en årelang proces at vende det negative billede i offentlighedens opfattelse.

Thomas Mandrup, kontaktchef og seniorrådgiver ved Publico Kommunikation. | Foto: PR/Publico Kommunikation

It-virksomheden KMD har fået endnu en skidt sag på halsen, efter at a-kassen FTFa i går stævnede virksomheden for 85 mio. kr., da de ikke mener, at KMD lever op til sin aftale om at levere et nyt a-kassesystem.

Og det er en særlig slem sag for virksomheden, fordi den går på grundstenen i virksomheden – nemlig kerneforretningen.

Det mener Thomas Mandrup, der er seniorrådgiver med kompetencer indenfor blandt andet krisekommunikation ved Publico Kommunikation.

"Det er en rigtig alvorlig sag. Det er det, fordi man kan ikke kommunikere den væk eller trylle en ny situation frem. Her leverer KMD ikke det, der dybest set er det mest grundlæggende i forretningen – og det er kritisk," siger han.

KMD har ikke begået noget kriminelt, påpeger han, men fremhæver, at virksomheden i offentlighedens øjne begynder at stå for en faglig inkompetence, når den gentagne gange ikke kan levere.

"Det betyder jo, at næste gang man har et udbud, og to leverandører står side om side og egentligt kan levere den samme ydelse til samme pris – ja, så kan en sag som den her koste en kunde," siger han.

Årelang proces at vende billedet

Thomas Mandrup mener derfor, at stævningen er endnu en sag i rækken af skidte sager for KMD, og at det ikke mindst vil være svært for virksomheden at vende situationen.

Skal det lykkes, så peger han på to grundlæggende faktorer, der skal være til stede.

"Punkt ét er, at der skal et langt sejt træk til, hvor KMD leverer på kerneforretningen; det er fundamentet for det hele," siger han.

I hans optik er KMD nødt til at vise sine interessenter, at virksomheden kan levere.

"Og det mangler KMD at gøre lige nu," siger han.

Ingen quick fixes

Den anden grundlæggende faktor er ifølge Thomas Mandrup, at KMD skal fortælle, når de lykkes med at levere på netop kerneforretningen.

Han fremhæver, at der ingen tvivl er om, at virksomheden til dagligt løser problemstillinger og håndterer komplekse projekter.

"Men der skal ti succeser til at balancere dårlige sager af den her type, og lige nu har de ti dårlige sager for hver god," siger han.

Derfor ser han en årelang proces forude, hvis billedet af virksomheden i offentlighedens opfattelse skal vendes, hvilket i mellemtiden kan blive dyrt samt koste på medarbejder- og brandsiden.

"De fleste medarbejdere tiltrækkes af virksomheder, der har succes i en branche, hvor der er hård konkurrence om de skarpeste hjerner," siger han og tilføjer:

"Som virksomhed kan man komme i mange forskellige kriser, men der hvor det er værst, det er, når det handler om grundstenen i ens forretning. Der findes der ikke noget quickix."

Direktør om millionkrav til KMD: "Vi er ikke færdige med at gøre regnebrættet op"

A-kasse stævner KMD for millionbeløb 

Mere fra ITWatch

Cyberkriminelle søger i stigende grad mod Norden

En ny sikkerhedsrapport viser, at velhavende nordiske virksomheder i stigende grad er udsat for digital afpresning. På blot et år er antallet af angreb i Norden steget med hele 138 pct, mens EU som helhed har oplevet en stigning på 18 procent.

Sådan ser fremtidens jobtitler ud anno 2029

Hvordan ser arbejdsmarkedet ud i 2029? Det har det globale it-konsulenthus Cognizants fremtidsafdeling undersøgt. Resultatet er en række interessante jobtitler og et bud på fremtidens kompetencer.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ITWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs