ITWatch

Zalando tager seks procent af alle danske e-handler

Den tyske netbutik for mode fortsætter med at vinde markedsandele i Danmark, og sætter sig nok engang på pladsen som danskernes mest anvendte webshop, viser Dansk Erhvervs E-handelsanalyse.

Zalando tager igen førstepladsen på listen over danskernes 20 mest benyttede webbutikker. | Foto: Jens Kalaene/AP/Ritzau Scanpix/AP

Fra 5,3 pct. sidste år har den tyske online modebutik Zalando i første halvår af 2022 øget sin andel af danske e-handler til 6 pct. Det viser Dansk Erhvervs E-handelsanalyse.

Dermed lander Zalando igen på pladsen som danskernes mest anvendte netbutik og står for flere handler end sine konkurrenter øverst på listen, Matas, Nemlig.com og H&M, tilsammen. For e-handelsdirektør i Dansk Erhverv Niels Ralund kommer det ikke som nogen overraskelse, at Zalando igen i år topper listen.

”Man må bare lette på hatten over deres gennemslagskraft. Det er imponerende,” siger han.

Over halvdelen er danske

Det er i 2022 ti år siden, Zalando trådte ind på det danske marked. Listen over de 20 mest benyttede webbutikker i Danmark indeholder dog også flere danske virksomheder – heriblandt altså Matas og Nemlig.com men også Elgiganten, Proshop, Saxo og Coop, Bilka og Føtex’ netbutikker. Det glæder e-handelsdirektøren.

”Vi skal ikke mange år tilbage, før størstedelen af listen bestod af udenlandske virksomheder, så det er ganske positivt, at mere end halvdelen nu er danske, og at har flere er med helt fremme.”

”Det vidner i mine øjne om, at vi har nogle virkelig dygtige danske netbutikker, som gør det sværere for store udenlandske spillere at komme ind og dominere, som vi ser på andre markeder, hvor eksempelvis Amazon snupper meget store markedsandele,” siger Niels Ralund.

Siden 2021 er antallet af danske netbutikker på listen dog faldet en anelse, hvilket ifølge e-handelsdirektøren kan tilskrives, at danskerne gerne ville støtte virksomheder herhjemme under coronakrisen. Siden da er udlandshandlen steget.

Også de online dagligvarebutikker Nemlig.com og Coop har tabt lidt terræn. Hvor Nemlig.com er gået fra en andel af handlerne på 2,5 pct. til 1,7 pct. er Coops andel faldet til 1,1 pct. fra 1,6 pct. sidste år.

”Den digitale dagligvarebranche havde stor fremgang under corona, men i 2022 er den gået lidt tilbage, og det påvirker selvfølgelig aktørerne. Det samlede salg er dog stadig højere nu end før corona,” påpeger Niels Ralund.

Som nye webbutikker på listen figurerer Webapoteket, Føtex, Ticketmaster og Fleggaard/Postme.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie DetailWatch)

Omsætningen i dansk e-handel falder

Trendsales venter igen vækst på 50 procent – men har udsigt til hårdere konkurrence

Mere fra ITWatch

Organisation øger presset på tidligere KMD-chef i propaganda-sag

Journalistorganisationen Reportere Uden Grænser (RSF) kalder nu på de franske myndigheder for at beordre, at Eutelsat, der har den tidligere KMD-boss Eva Berneke som topchef, skal stoppe med at videresende tre russiske propagandakanaler, som virksomheden har modtaget kritik for i den seneste tid.

Milliarddistributør henter bedste resultat i 30 år

En vellykket ekspansion i Norden betyder, at en af landets største distributører henter sit bedste afkast nogensinde. Særligt det svenske marked trækker en betydelig bedre indtjening hjem til selskabet sammenlignet med den danske indtjening. ”Der er altid en krig på priserne her i landet, sådan er det,” siger direktøren.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ITWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs