ITWatch

Mangel på viden om e-handel skaber efterspørgsel hos it-selskab

En vækst i e-handlen øger behovet for digital viden blandt webshops, og det smitter af på efterspørgslen hos it-leverandør.

Kathrine Svendsen er E-commerce Specialist i Dandomain. Foto: Dandomain/PR

Danskernes stigende lyst til at bruge digitale kanaler til at handle på har medført et løft i interessen hos it-selskabet Dandomain, der leverer domæne- og webshopløsninger.

I løbet af årets første ni måneder er deltagerantallet på it-selskabets opstartskursus om e-handel vokset med 186 pct. sammenlignet med samme periode året forinden.

Således har 280 deltaget i syv kurser sinde 1. januar 2019 mod 98 deltagere sidste år.

Samtidig peger tre ud af fire webshopejere i en ny undersøgelse, som Dandomain har foretaget blandt 156 webshopsejere, på, at de savner mere viden om e-handel.

"Det kan være svært at finde frem til værdifuld viden. Vi er i et marked, der både er oversvømmet med information, og hvor alt for mange har selvudnævnt sig selv som ekspert," udtaler Kathrine Svendsen, der er E-commerce Specialist i Dandomain og eventkoordinator for selskabets kursusafdeling, i en pressemeddelelse om undersøgelsen.

Stor interesse for støttepulje

Interessen for e-handel bliver genkendt hos Dansk Industri. Siden sidste efterår har små- og mellemstore virksomheder haft mulighed for at søge støtte til udviklingen af blandt andet e-handel gennem den offentlige støtteprogram SMV:Digital, hvilket næsten 400 virksomheder har benyttet sig af.

"Pengene er nærmest blevet revet væk – og det er ikke en no-brainer, fordi virksomheden skal selv spytte ligeså mange penge i projekterne, som de får i støtte. Det er rigtig positivt, fordi der er behov for at mange flere kommer i gang med e-handel og ikke mindst eksport via e-handel," udtaler branchedirektør i DI Handel, Sidsel Dyrholm Holst, i en pressemeddelelse om initiativet.

Nu åbner en ny pulje, som giver de små og mellemstore virksomheder mulighed for at søge tilskud til rådgivning om e-handel og digitalisering.

Ifølge Dansk Statistik er det godt hver fjerde af de mindste virksomheder, som har e-handel på paletten, mens knap halvdelen af virksomhederne med over 250 ansatte benytter sig af den digitale salgskanal.

Myndighed anmelder Nets-selskab til Bagmandspolitiet efter ny afgørelse

Amazon skruer op for klima-mål: Vil nå Paris-mål ti år tidligere

Analyse: Politikernes tålmodighed med Betalingsservice opbrugt

Canadisk tech-firma spurter afsted: Det nye håb i kampen mod Amazons dominans

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger