ITWatch

NNIT og Københavns Universitet skal udvikle kunstig intelligens til kundeservice

Med 11 mio. kr. i ryggen skal NNIT være en del af et projekt om at udvikle kunstig intelligens til brug i kunderservice i samarbejde med blandt andet Københavns Universitet og Københavns Kommune.

En forskergruppe fra Københavns Universitet skal i samarbejde med NNIT, iværksættervirksomheden Supwiz og Københavns Kommune udvikle kunstig intelligens til brug i firmaers kundeservice, fremgår det af en pressemeddelelse.

Projektet, som går under den officielle titel Amaos, har et samlet budget på 11 mio. kr. og løber i to år. Innovationsfonden har lagt fem mio. kr.

NNIT og Supwiz har i forvejen et tæt strategisk samarbejde om at bruge kunstig intelligens i kundeservice, og nu går de sammen med Københavns Universitet og Københavns Kommune om at udvikle intelligente chatbots og værktøjer til at hjælpe medarbejderne.

Projektet har et "kæmpe eksportpotentiale," fremgår det af pressemeddelelsen, hvor der henvises til Gartner, som har estimeret, at kundeservice er det vigtigste konkurrenceparameter for 85 pct. af virksomhederne.

"De fleste er enige i, at virksomheder skal anvende machine learning og kunstig intelligens til at forbedre deres kundeoplevelse, men konkrete projekter er få. Vi er derfor stolte af at være med i projektet og danne spydspids for denne udvikling," udtaler Jens Maagøe, teknisk direktør i NNIT, i pressemeddelelsen.

Også i Københavns Kommune glæder man sig over samarbejdet:

"I Københavns Kommune arbejder vi fokuseret med nye teknologier for at skabe en endnu bedre oplevelse for både borgere og medarbejdere, når de er i kontakt med os. Vi ser et enormt potentiale i dette projekt, som kan forbedre kontakten med borgerne og gøre os mere effektive," siger centerchef Søren Ahrensberg.

Derfor går NNIT i samarbejde med ungt dansk iværksætterselskab

Region H vil sætte fart under udviklingen af kunstig intelligens

Forsiden lige nu

Klumme: Virksomheder skal sadle om for at følge med de stigende mængder data

Danmark er godt med, når det kommer til digitalisering. Men med IoT og større mængder data, der hvert sekund sendes til og fra devices, kommer der også større krav til hastigheden. Og vi har ikke tid til ventetid – så hvordan sikrer vi, at vi kan følge med i 2018? Det ser Tina Schou, næstformand i Datacenter Industrien, på i denne klumme.

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger