Farvel til årlige strategimøder: Kom med når konsulenthuset Itelligence udstikker kursen

TÆT PÅ: De årlige strategimøder er skrottet til fordel for en mere "rullende strategiproces" hos Itelligence. It-konsulenthuset overvejer hele tiden, hvor det skal lægge snittet mellem sin traditionelle rolle som SAP-hus og nødvendigheden af at få nye teknologier fra andre spillere på hylderne. I dette tredje kapitel af serien Tæt På sætter ITWatch fokus på Itelligence.

Foto: Jan Bjarke Mindegaard

En efter en dukker deltagerne op til strategimødet.

Per Falck Jensen, adm. direktør i Danmark, er på pletten, og det samme er Lars Johansen, chefen for det forretningsområde, der i dag er under lup hos it-konsulenthuset Itelligence.

"Er I interesserede i en generel status på mit område," spørger Lars Johansen og går i gang med at fortælle, hvordan det går for forretningsområdet med det kringlede navn 'enterprise performance management,' der har til mål at understøtte kundernes forretning ved hjælp af nogle planlægnings- og konsolideringsværktøjer.

doc77oozgydw4jdu2mtbk1.jpg
Foto: Jan Bjarke Mindegaard

Strategimødet foregår den sidste dag i september virtuelt via Skype for Business, fordi Itelligence har kontorer flere steder i landet. Der er sat en halv time af til dels at gøre status og dels at vende strategien. ITWatch har fået lov til at lytte med, fordi vi i denne uge går tæt på Itelligence.

For at få adgang har vi indvilget i, at Itelligence kan sortere forretningsfølsomme oplysninger fra, så de ikke finder vej til spalterne.

"År til dato er vi lidt bagefter," forklarer Lars Johansen.

Han fortæller, at målet var en faktureringsgrad på omkring 80, men for konsulenterne i hans forretningsområde ligger nøgleparametret på lidt over 70.

"Det er et udtryk for væsentligt kortere allokeringer end det, vi har set tidligere. Vi har lige så mange kunder, men vores allokeringer er bare kortere, så vi skal løbe lidt stærkere for at skaffe nye opgaver, og der er flere huller mellem konsulenternes opgaver," understreger han, mens de andre lytter med uden at afbryde.

Der er intet alarmerende ved udviklingen. Teknologiskiftet mod cloud, hvor kunder køber mere standardiseret software, er blandt andet med til at forkorte opgavernes varighed på et strukturelt plan. Og samtidig ser prognosen for oktober fin ud.

"Lige nu har vi nogle spændende sager i pipieline, som jeg håber på, at vi kan lande," påpeger Lars Johansen.

En uge tidligere har ITWatch været på besøg i Itelligences kontor i Avedøre Holme for at tale med landechef Per Falck Jensen.

Han fortæller, at Itelligence har skrottet de årlige forkromede strategimøder for at være på forkant med kundernes efterspørgsel i en verden, hvor udviklingen af nye teknologier aldrig er gået hurtigere.

I stedet gennemfører man med Per Falck Jensens ord en "rullende strategiproces" for hvert enkelt af selskabets 15 forretningsområder. Nogle bliver gennemført to gange om året, andre tre gange om året, som det, ITWatch lytter med på via Skype.

"Vores tese er, at de offerings, vi skal gå i markedet med, skal være mere opdaterede. Vi kommer oftere op i helikopteren og evaluerer, om der er nogle nye spillere på markedet, og om kunderne efterspørger nogle nye ting," fortæller Per Falck Jensen.

doc77ooxczwcli1cs28xivy.jpg
Per Falck Jensen overtog posten som adm. direktør i Itelligence Danmark i starten af 2018. Foto: Jan Bjarke Mindegaard

Ifølge den danske landechef overså Itelligence med den gamle strategimodel nogle forretningsmuligheder.

"På hele hyperscale-området med Azure og Amazon antog vi, at kundernes efterspørgsel var forankret i en it-afdeling. Men faktum er bare, at brugeren i dag sidder spredt i kundens forretning og har en helt anden indsigt i teknologi, og selv ønsker at kunne abonnere og forbruge eksempelvis microservices, som er nemt tilgængelige via hyperscale platforme," påpeger han.

"Så en virksomheds it-afdeling laver aftaler med sådan nogle som os om at få adgang til hyperscalerne, men de er ikke nødvendigvis i kontrol med, hvordan en medarbejder i økonomiafdelingen forbruger dem. Det er en ting, vi er blevet meget mere opmærksomme på."

Itelligence er en global koncern med hovedsæde i Bielefeld. På verdensplan beskæftiger selskabet 9000 personer, mens tallet er 550 i Norden, hvoraf 350 arbejder i Danmark.

På trods af omskiftelighederne går forretningen fremad. Omsætningen i Danmark, Norge og Sverige voksede sidste år fra 655 mio. kr. til 726 mio. kr.

Selskabet har siden begyndelsen satset på at have speciale i at konfiguere software fra den tyske softwaregigant SAP og kalder sig selv en af SAP's tætteste partnere på globalt plan.

Men samtidig har det udvidet paletten af ydelser ved at gøre brug af de såkaldte hyperscaleres værktøjer inden for eksempelvis machine learning og stemmegenkendelse.

"Vi har traditionelt været meget et SAP-hus, men i mange år har vi adapteret nye teknologier, for kunderne køber ikke nødvendigvis best of suite, men best of breed," forklarer Per Falck Jensen.

Det betyder med andre ord, at kunderne ikke holder sig til en teknologileverandør som SAP, men i stedet håndplukker de bedste systemer uden at skele til, hvem der har lavet dem.

Fokus på SAP

Tilbage ved Skype-mødet har Lars Johansen afsluttet den korte overflyvning af de seneste nøgletal og springer videre til strategien for hans forretningsområde.

Også her er der fokus på, hvordan man skal placere sig i spændet mellem nye teknologier og at være SAP-specialist.

"Vi snakkede for et år siden om, at vores primære fokus er at levere best in class-løsninger inden for planlægning og konsollidering på SAP-produkter," forklarer han:

"Den strategi holder vi fast i. Vores primære kundebase er stadig fokuseret på SAP, og vi har nogle produkter fra SAP, som er så gode, at vi fastholder fokus på dem."

Undervejs er det hovedsageligt Lars Johansen, der fører ordet, mens de andre deltagere supplerer med spørgsmål eller korte kommentarer.

Udover Per Falck Jensen og Lars Johansen er også Thomas Stig Nielsen med. Han var med til at stifte 2Cchange i 2002, som siden blev til Itelligence Nordic, og er i dag Vice President, Head of Strategy and Management Consulting i selskabets nordiske region. Og også Flemming Busk Pedersen, der er Vice President og Head of Consulting Nordic Region, har taget plads i det virtuelle møde.

Vi ser pludselig en mulighed for at komme ind i andre områder end finans – spørgsmålet er, hvordan vi får knækket den kode.

Lars Johansen, chef for forretningsområdet Enterprise Performance Management

Lars Johansen skifter mellem nogle powerpoint-slides, som blandt andet har overskriften "jobs to be done." Det indebærer blandt andet, at man har brugt en del krudt på at forstå både de forretningsmæssige udfordringer, som Itelligence kan hjælpe kunderne med at løse, og de mere klassiske teknologidiscipliner.

Eksempelvis SAP's cloud-baserede platform SAP Analytics Cloud, som har fået mere luft under vingerne, end Itelligence havde forudset for et år siden – og i dag er den generelle platform til rapportering på tværs af SAP's forretningsløsninger.

"Det fokuserer vi mere på, og det giver os mulighed for at nå ud til andre steder i organisationerne. Hvor vi tidligere har haft et fokus omkring CFO's og finansafdelinger, har vi nu dialoger og projekter med andre line of business-områder i organisationerne, da løsningen," fortæller han og fremhæver, at de er i gang med implementering af en planlægningsløsning for en marketingsafdeling hos en stor dansk koncern.

"Så vores store fokus er at levere løsninger, der understøtter vores kunder processer, som typisk går på tværs af vores Line of Business-områder. Det skaber et stort behov for at koordinere og samarbejde på tværs i organisationen, men det betyder samtidig, at der opstår mange nye forretningsmuligheder i denne snitflade, end vi har set med de klassiske produkter."

Muligheder for bredere fokus

Mødet har langt fra karakter af en eksamen, hvor Lars Johansen bliver affrittet detaljerede svar. I stedet er der snarere tale om en drøftelse, hvor Lars Johansen fremlægger sine overvejelser og undervejs får input fra de andre deltagere.

Han forklarer, at de ansatte skal trænes i værktøjer inden for det, han kalder "planning og predictive."

"Der kommer flere forespørgsler. Vi skal ikke nødvendigvis lave implementeringer, men kunderne vil gerne have den vinkel med i projekterne, når vi sidder ude ved dem," forklarer han.

Det nyder opbakning blandt de andre deltagere.

Samtidig taler deltagerne om, hvordan man skal positionere sig i forhold til kunderne. Lars Johansens afdeling har typisk med finansafdelinger at gøre, men nye løsninger har åbnet andre muligheder.

"Vi ser pludselig en mulighed for at komme ind i andre områder end finans – spørgsmålet er, hvordan vi får knækket den kode," påpeger han.

En anden deltager fremhæver omvendt, at der også ligger et potentiale i at være endnu tydligere på, hvilke produkter man kan tilbyde en virksomheds finansafdeling på tværs af forretningsområder i Itelligence.

Derfor bliver de enige om, at Lars Johansen skal koordinere nærmere med nogle af de øvrige Line of Business' i Itelligence, som typisk taler med CFO'erne.

Efter lidt over en halv time bliver der stille på linjen.

"Er der nogle, der har flere indspark," spørger Per Falck Jensen.

"Eller skal vi komme videre ud at lave noget," tilføjer han med et glimt i øjet.

En efter en forlader deltagerne det virtuelle møde igen.

Læs alle ITWatch Tæt På-artikler her.

Konsulenthus ruster sig til nye teknologier – men sælger stadig klassisk ERP

Itelligence-direktør om vækst: "Vi leverer faktisk det vi lover til vores kunder"

Da det gik for stærkt for Proactive

Manden med oliekanden: Mød Peter Skjødt – Proactives indpisker

Kom tæt på Unit IT

Opkøb skal gøre fynsk it-selskab landsdækkende

Universal Robots har indtaget det meste af verden – men robotselskabets it-leverandør bor i Middelfart

ITWatch går Tæt På: Læs alle historierne her