ITWatch

Spilbranchen vokser, mens salget svigter

Den danske spilbranche udgiver i dag flere spil end nogensinde før, men oplever samtidig et faldende salg. Branchen er dog blevet mere moden og er klar til investeringer, lyder det fra Producentforeningen.

/ritzau/AP/Playdead
Den danske spilbranche vokser. Her et screendump fra spillet Limbo, som er udviklet af danske Playdead. Foto: /ritzau/AP/Playdead

Den danske spilbranche vokser markant i disse år i både antallet af selskaber og udgivelser, men salget af danske spil går i den gale retning.

Det skriver Version2 på baggrund af en ny analyse fra Producentforeningen.

Selskabernes gennemsnitlige omsætning er fra 2015 til 2016 faldet med 11,7 pct., mens eksporten, som tegner sig for 63 pct. af salget, faldt med 12,8 pct. til trods for at antallet af udgivne spil steg fra 66 titler i 2014 til 118 titler i 2016, hvor de sidste tilgængelige tal stammer fra. Hos brancheorganisationen Interactive Denmark tager man dog faldet med ro.

"Spilbranchen er frontloaded, hvilket vil sige, at man har alle udgifterne til at udvikle spillet først og ikke kan få indtjening før efter at hele spillet er færdigt og udgivet. Vi håber, at vi med tallene fra 2017, hvor vi har set nye investeringer, vil se gevinsten på længere sigt," siger Sofie Filt Læntver, direktør for Interactive Denmark, til Version2.

Hun påpeger desuden, at interessen for at investere i den danske spilbranche er stigende, senest med Nordisk Film Gamings opkøb, hvilket ITWatch tidligere har beskrevet.

"Jeg er ingen gamer selv, jeg er direktør"

Nordisk Film satser stort på gaming: Går efter de langsigtede investeringer

Hugo Games får ny kapital til at redde forretningen

Computerspil-studerende kommer hurtigt i arbejde

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger