
Den danske spilbranche vokser markant i disse år i både antallet af selskaber og udgivelser, men salget af danske spil går i den gale retning.
Det skriver Version2 på baggrund af en ny analyse fra Producentforeningen.
Selskabernes gennemsnitlige omsætning er fra 2015 til 2016 faldet med 11,7 pct., mens eksporten, som tegner sig for 63 pct. af salget, faldt med 12,8 pct. til trods for at antallet af udgivne spil steg fra 66 titler i 2014 til 118 titler i 2016, hvor de sidste tilgængelige tal stammer fra. Hos brancheorganisationen Interactive Denmark tager man dog faldet med ro.
"Spilbranchen er frontloaded, hvilket vil sige, at man har alle udgifterne til at udvikle spillet først og ikke kan få indtjening før efter at hele spillet er færdigt og udgivet. Vi håber, at vi med tallene fra 2017, hvor vi har set nye investeringer, vil se gevinsten på længere sigt," siger Sofie Filt Læntver, direktør for Interactive Denmark, til Version2.
Hun påpeger desuden, at interessen for at investere i den danske spilbranche er stigende, senest med Nordisk Film Gamings opkøb, hvilket ITWatch tidligere har beskrevet.
"Jeg er ingen gamer selv, jeg er direktør"
Nordisk Film satser stort på gaming: Går efter de langsigtede investeringer
Hugo Games får ny kapital til at redde forretningen