Dansk spilsucces er på vej til at sprænge de digitale rammer

Sybo forhandler med partnere om licensaftaler, der skal bringe karaktererne fra det populære Subways Surfers spilunivers videre fra mobilskærmene til tøj og sko.
Foto: PR/Sybo Games
Foto: PR/Sybo Games

Med 1,6 mia. downloads er Subways Surfers blandt de mest populære spil nogensinde. Det vil den ene halvdel af de to danske selskaber bag succesen - Sybo - bruge som udgangspunkt for en ny satsning. Det skriver Børsen.

Selskabet, der tidligere gik under navnet Sybo Games, forhandler i øjeblikket med potentielle samarbejdspartnere om licensaftaler, hvor andre selskaber kan benytte karaktererne fra spiluniverset på produkter som tøj og sko.

"Vi har millioner og atter millioner af spillere og fans rundt om i verden, som punker os for, hvornår de kan få et produkt i hænderne. De er glade for universet og vil vide, hvornår de kan gå med en t-shirt eller en taske, der tager udgangspunkt i det," siger adm. direktør Mathias Gredal Nørvig til Børsen.

Subway Surfers er udviklet i samarbejde med den aarhusianske spiludvikler Kiloo, men det er Sybo som ene og alene ejer rettighederne til spiluniverset og karaktererne. De nye produkter forventes være klar til salg om 12-14 måneder. Sybo har hentet Naz Amarchi-Cuevas, der tidligere har været ansvarlig for licensstrategien hos Angry Birds-udvikleren Rovio, til at lede den nye satsning.

Danske computerspilproducenter mistede omsætning i 2016 

Danske spiludgivelser nær fordoblet på to år 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også