Digitaliseringen har næsten gjort penge overflødige i Kina

Kineserne har i stor stil taget mobilbetalinger til sig. Digitaliseringen betød, at der sidste år blev foretaget mobilbetalinger for små 36 mia. kr. i Kina.
Herhjemme er Danske Banks Mobilepay-løsning blevet populær, når danskerne betaler via deres smartphone. | Foto: PR/Danske Bank
Herhjemme er Danske Banks Mobilepay-løsning blevet populær, når danskerne betaler via deres smartphone. | Foto: PR/Danske Bank

Papirpenge og mønter er på grund af den digitale udvikling næsten blevet overflødige i Kina.

Det skriver New York Times.

Kinas storbyer ser en stigende tendens i brugen af smartphones og derved en stigning i antallet af mobilbetalinger.

Ifølge konsulentfirmaet Iresearch var Kinas mobilbetalinger på 5500 mia. dollar (35.700 mia. kr.) sidste år, hvilket er omkring 50 gange så meget som det amerikanske marked for mobilbetalinger, der lå på 112 mia. dollar (727,1 mia. kr.) i samme periode.

"Fra et teknologisk standpunkt er dette måske en af de vigtigste innovationer, der er sket først i Kina, og i dette øjeblik kun sker i Kina," siger Richard Lim, der er administrerende direktør for venturekapital-firmaet GSR Ventures, til The New York Times.

Det er især mobilbetalingstjenesterne Wechat og Airplay, som ejes af de kinesiske firmaer Ant Financial og Tencent, der er steget i popularitet.

Det ventes, at de to mobilbetalingstjenester vil overgå kreditkortvirksomheder såsom Visa og Mastercard på de totale globale transaktioner per dag i det kommende år.

/ritzau/FINANS

Nets overtager resten af finske Paytrail 

Datacentral-bosser: Derfor skal bankerne betale mere 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu


Læs også