Banker ramt af stort it-nedbrud

Et overskåret kabel betyder, at bankkunder har problemer med at overføre penge gennem netbank og Mobilepay.
"Problemet er med stor sandsynlighed opstået, da et kabel i morges ved en fejl er skåret over. Der arbejdes på højtryk for at genetablere forbindelserne," oplyser Finans Danmark til Finans.
På Twitter oplyser Nets: "Netværksproblemer uden for Nets påvirker i øjeblikket clearingen og hvilket kan berøre muligheden for at lave konto-overførsler i netbanken." Datacentralerne, der har været ramt af it-nedbruddet, er nu ifølge Nets oppe og køre igen.
Der kan være tidsforsinkelser på pengeoverførsler, hvis man benytter sig af mobil- eller tabletbank hos Danske Bank, oplyser banken. Til en kunde på Twitter skriver banken: "Stort set alle betalinger og overførsler går igennem Nets, derfor er MobilePay desværre også ramt af problemerne."
Det gælder også for Spar Nord, der til en kunde på Twitter skriver: "Straksbetalinger kan ikke gennemføres pt, og NemID har problemer på alle platforme".
Relaterede artikler:
Nets angriber Mobilepay med ny app i version 0.9
For abonnenter