ITWatch

Banker ramt af stort it-nedbrud

Både netbank og MobilePay er udfordret af it-problemer, efter at et kabel er blevet skåret over.

Foto: /ritzau/Jakob Jørgensen

Et overskåret kabel betyder, at bankkunder har problemer med at overføre penge gennem netbank og Mobilepay.

"Problemet er med stor sandsynlighed opstået, da et kabel i morges ved en fejl er skåret over. Der arbejdes på højtryk for at genetablere forbindelserne," oplyser Finans Danmark til Finans.

Twitter oplyser Nets: "Netværksproblemer uden for Nets påvirker i øjeblikket clearingen og hvilket kan berøre muligheden for at lave konto-overførsler i netbanken." Datacentralerne, der har været ramt af it-nedbruddet, er nu ifølge Nets oppe og køre igen.

Der kan være tidsforsinkelser på pengeoverførsler, hvis man benytter sig af mobil- eller tabletbank hos Danske Bank, oplyser banken. Til en kunde på Twitter skriver banken: "Stort set alle betalinger og overførsler går igennem Nets, derfor er MobilePay desværre også ramt af problemerne."

Det gælder også for Spar Nord, der til en kunde på Twitter skriver: "Straksbetalinger kan ikke gennemføres pt, og NemID har problemer på alle platforme".

Nets angriber Mobilepay med ny app i version 0.9

Mobilepay ruster sig mod betalingsgiganter 

Mere fra ITWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ITWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs