ITWatch

Banker ramt af stort it-nedbrud

Både netbank og MobilePay er udfordret af it-problemer, efter at et kabel er blevet skåret over.

Foto: /ritzau/Jakob Jørgensen

Et overskåret kabel betyder, at bankkunder har problemer med at overføre penge gennem netbank og Mobilepay.

"Problemet er med stor sandsynlighed opstået, da et kabel i morges ved en fejl er skåret over. Der arbejdes på højtryk for at genetablere forbindelserne," oplyser Finans Danmark til Finans.

Twitter oplyser Nets: "Netværksproblemer uden for Nets påvirker i øjeblikket clearingen og hvilket kan berøre muligheden for at lave konto-overførsler i netbanken." Datacentralerne, der har været ramt af it-nedbruddet, er nu ifølge Nets oppe og køre igen.

Der kan være tidsforsinkelser på pengeoverførsler, hvis man benytter sig af mobil- eller tabletbank hos Danske Bank, oplyser banken. Til en kunde på Twitter skriver banken: "Stort set alle betalinger og overførsler går igennem Nets, derfor er MobilePay desværre også ramt af problemerne."

Det gælder også for Spar Nord, der til en kunde på Twitter skriver: "Straksbetalinger kan ikke gennemføres pt, og NemID har problemer på alle platforme".

Nets angriber Mobilepay med ny app i version 0.9

Mobilepay ruster sig mod betalingsgiganter 

Mere fra ITWatch

Klumme: Har corona skabt en ny guldalder for innovation?

Hvad kan vi lære af covid-19-pandemien, når det gælder virksomheders innovationskraft – og sammenhængen med bæredygtighed, diversitet, ledelse og måder at arbejde sammen på? Det forsøger Peter Juul Jørgensen fra Lenovo at svare på i denne klumme.

NNIT-topchef: Mine ambitioner er højere

Pär Fors’ første halve år som direktør i NNIT har været præget af flere udskiftninger i topledelsen og faldende indtægter. Den nye direktør er kun mildt tilfreds og forventer bedre resultater i den kommende tid.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs