Simcorp: Transformation til SaaS koster på udgiftssiden i år

Simcorps transformation til en Software-as-a-Service-virksomhed (SaaS) koster meget på udgiftssiden i år i form af engangsposter til blandt andet aftrædelsesordninger.
Det fortæller administrerende direktør Christian Kromann efter regnskabet for andet kvartal til MarketWire.
Finanssoftwareselskabets samlede driftsomkostninger er steget med 23,8 pct. i andet kvartal til 110,1 mio. euro i et kvartal, hvor omsætningen er faldet med 2,3 pct. til 116 mio. euro.
Simcorp har fredag fastholdt forventningerne til både omsætningsvækst og EBIT-margin. Prognosen er dog eksklusive forventede engangsomkostninger på 8-10 mio. euro relateret til omstruktureringsprogrammet for driftsmodellen.
Simcorp er i gang med en transformation til en Software-as-a-Service-virksomhed, hvor selskabet både leverer software på abonnementsordning på selskabets egen cloud-ordning samt en servicesaftale.
Transformationen har skabet et stort behov på kompetencesiden, da det kræver andre kompetencer og andet talent at tjene penge som en Software-as-a-Service-virksomhed.
”Det er i virkeligheden det, der er den primære omkostning. At vi har flyttet nogle folk ud af Simcorp, som har været her i en del år, og så har vi taget nye talenter ind på nogle helt centrale poster. Det koster penge,” pointerer Simcorps topchef, der fortsætter:
”Vi valgte at sige, at vi river plastret af på én gang. Det betyder også, at vi er færdige med den her øvelse, når vi går på juleferie i år.”
Udgifterne er primært til aftrædelsesordninger, men også til at sikre cloud-kapacitet samt talent med SaaS-kompetencer, fortæller topchefen.
Simcorp har i andet kvartal haft ekstraordinære omkostninger på 1,3 mio. euro til støtte af selskabets ukrainske medarbejdere og deres familier og for helåret ventes disse omkostninger at nå 3-5 mio. euro.
På trods af den store omkostningsstigning kører det ifølge topchefen mod slutningen af året som forventet.
”Hvis du kigger på nær Ukraine og disse omkostninger til restrukturering, så er vi 100 pct., hvor vi forventede at være på omkostningssiden,” siger Christian Kromann.
Simcorp skuffer i både top og bund
Simcorp topchef: En stor transaktion nåede ikke med i andet kvartal