ITWatch

Fintech-chef: "Vi har endnu ikke set fintech-verdenens svar på Amazon"

Den bølge af fintech-virksomheder, der er skyllet ind over den finansielle sektor, mangler trods milliardvurderinger og voksende hype stadig det store, enkeltstående gennembrud i stil med dotcom-bølgens Amazon, mener Mybankers adm. direktør.

ritzau/Scanpix/Ólafur Steinar Gestsson
Foto: ritzau/Scanpix/Ólafur Steinar Gestsson

Selvom fintech-virksomheder pibler frem overalt i øjeblikket, og selvom frontløbere som svenske Klarna bliver vurderet til flere milliarder kroner, så mangler fintech-verden fortsat at se det helt store gennembrud i stil med dotcom-æraens Amazon.

Det siger Nikolaj Hendriksen, adm. direktør i fintech-selskabet Mybanker, til Økonomisk Ugebrev.

Han peger på, at fintech-virksomhederne i dag i høj grad stadig er afhængig af bankernes eksisterende tjenester og forretninger.

"Mange fintech-virksomheder opererer i kulissen. Som forbrugere ser vi dem ikke. De løser opgaver, der gør livet lettere for os. Men det sker gennem bankerne eller andre. Endnu har vi ikke set fintech-verdenens svar på Amazon, der er så forbrugervenlig, at den kan udfordre bankerne på deres traditionelle forretningsmodel," siger Nikolaj Hendriksen til Økonomisk Ugebrev.

Nikolaj Hendriksen mener selv, at der kan drages paralleler mellem fintech-bølgen og dotcom-boblen omkring årtusindeskiftet, blandt andet i form af begge bølgers hastige udvikling og store potentiale.

Trods de klare negative konnotationer ved en "boble," så fremhæver Nikolaj Hendriksen også, at selskaber som Amazon for alvor fik fart på under dotcom-boblen, og at det samme er ved at ske i fintechverdenen, hvor teknologier som kunstig intelligens og big data danner grundlag for nye, hurtigtvoksende selskaber.

Stat åbner første fintech-sandkasse i USA

Danske fintechvirksomheder dominerer europæisk konkurrence

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger