Iværksætter har solgt sit livsværk til Visma – så nu er det slut med at være underdog

TÆT PÅ: Claus Alexander Rasmussen havde egentlig en drøm om at blive rockguitarist, men han endte som autodidakt it-udvikler. Tidligere på året solgte han sit it-selskab til Visma, og det har han på ingen måde fortrudt. "For alt det, Visma sagde og lovede inden opkøbet, er endt fuldstændig sådan," siger han.

Claus Alexander Rasmussen solgte sit selskab Temponizer til Visma i marts 2021. | Foto: Magnus Møller

Når man skal besøge Temponizer i Grenå, kan man let gå forkert. Selskabet holder ellers til lige i starten af gågaden i den jyske provinsby, så det burde være nemt at finde, men farvede reklameskilte eller neonblinkende firmanavne afslører på ingen måde, hvor Temponizer bor.

ITWatch' udsendte får derfor gået et par gange op og ned af gågaden og ender omme i en baggård, hvor byens biograf ligger, inden et lille, hvidt dymo-klistermærke på en glasdør afslører, at det er her, Temponizer-kontoret ligger.

Umiddelbart kan det virke tosset, at it-selskabet ikke laver mere larm og gør opmærksom på sig selv, men når man møder Claus Alexander Rasmussen giver det mening.

Han er adm. direktør og stifter af Temponizer, og den underspillede fremtoning har altid været en bevidst strategi, fortæller han.

"Vi har altid gerne ville holde os under radaren så lang tid som mulig. For jo længere tid vi holder os under radaren, jo nemmere kan vi kapre kunderne, uden at konkurrenterne kigger for meget på os," siger Claus Alexander Rasmussen.

"Hvis vi bare sidder og koder på livet løs og får så meget funktionalitet ind i vores platform som muligt, så er vi forhåbentlig så langt foran teknisk, at konkurrenterne slet ikke kan nå at hente os, når de på et tidspunkt begynder at tage os seriøst."

ITWatch går i denne uge tæt på Visma-koncernen i en række artikler. I dag møder vi Claus Alexander Rasmussen, der tidligere på året solgte sit it-selskabet Temponizer til Visma. | Foto: Jan Bjarke Mindegaard
ITWatch går i denne uge tæt på Visma-koncernen i en række artikler. I dag møder vi Claus Alexander Rasmussen, der tidligere på året solgte sit it-selskabet Temponizer til Visma. | Foto: Jan Bjarke Mindegaard

Sådan har tanken været, siden Claus Alexander Rasmussen stiftede Temponizer i 2011. Selskabet står bag en digital platform til vikarbureauer, og i marts opkøbte Visma-koncernen det østjyske selskab – den del vender vi tilbage til.

For hvis man skal forstå, hvad Temponizer er for en størrelse, så skal man også forstå, hvem Claus Alexander Rasmussen er. Oprindeligt havde han egentlig en drøm om at blive guitarist.

"Ikke sådan noget klassisk fis, men rock-guitarist," siger han og laver det klassiske rock and roll-håndtegn med en strittende pege- og lillefinger. 

Claus Alexander Rasmussen tog drømmen seriøst og flyttede til Hollywood i 1997, hvor han uddannede sig til guitarist og blev undervist af alle sine idoler.

Men efter et års tid i Los Angeles begyndte han at miste gejsten. Claus Alexander Rasmussen havde fundet ud af, at det trods alt var nemmere at være guitarist i Grenå end i Los Angeles, og han vendte hjem til Danmark igen.

Det var på det tidspunkt, at han ved lidt af en tilfældighed fik øjnene op for it-branchen. Hans daværende kæreste ville nemlig gerne åbne en lille webshop, men sådan en kostede 7.000 kr.

"Og vi havde ikke 7000 kr., for jeg var bare en fattig musiker, og hun gjorde rent. Så jeg tænkte, okay, jeg prøver at finde ud af, hvordan man mon laver sådan noget."

Når du laver musik, starter du med at have ingenting. Der er helt stille. Og så laver du et nummer, og woops, så har du kreeret et eller andet. Det er det samme med programmering.

Claus Alexander Rasmussen, stifter og adm. direktør, Temponizer

Claus Alexander Rasmussen gik i gang med at søge på Altavista – datidens svar på Google – om hvordan man programmerede, og langsomt fik han bygget en webshop til sin kæreste.

Webshoppen blev ikke nogen stor succes, men processen blev en øjenåbner for Claus Alexander Rasmussen. Han fandt ud af, at meget af det, som han godt kunne lide ved at være musiker, kunne han også få i it-verdenen.

"Når du laver musik, starter du med at have ingenting. Der er helt stille. Og så laver du et nummer, og woops, så har du kreeret et eller andet."

"Det er det samme med programmering. Du har egentlig bare en tom fil, hvor der ikke står noget, og så skriver du nogle koder, og lige pludselig har du et eller andet produkt eller en funktion, når dagen er slut. Det er også en kreativ proces, ligesom musikken er."

Claus Alexander Rasmussen er autodidakt it-udvikler, og han stiftede Temponizer i 2011. | Foto: Magnus Møller
Claus Alexander Rasmussen er autodidakt it-udvikler, og han stiftede Temponizer i 2011. | Foto: Magnus Møller

Efter at Claus Alexander Rasmussen havde lavet kærestens webshop, blev han kontaktet af andre, som også manglede hjælp til at få bygget en webshop eller en hjemmeside. Han sagde ja til alle opgaverne og fik på den måde bygget en lille it-virksomhed op.

På et tidspunkt blev den autodidakte programmør bedt om at lave en bookingside til et lille vikarbureau. Det gjorde han, og et års tid senere bankede et langt større vikarbureau på døren, for de ønskede også at købe et bookingsystem.

Det blev starten på Temponizer, for i stedet for at udvikle løsningen specifikt til det store vikarbureau valgte Claus Alexander Rasmussen at lave et system fra bunden og sælge det som en SaaS-løsning. 

"De konkurrerende systemer, der var på det tidspunkt, var meget gamle og støvede, så jeg tænkte, at der måtte være noget mere i det her."

I 2011 stiftede Claus Alexander Rasmussen Temponizer, og iværksætteren fik Østjysk innovation (der i dag hedder Capnova) med ombord som investor.

Produktet var på plads, og umiddelbart så fremtiden lys ud, men i det første halvandet år "skete der ikke en skid", som Claus Alexander Rasmussen selv udtrykker det.

Problemet var Temponizers prismodel. Bestyrelsen havde analyseret sig frem til, at selskabets løsning kunne spare kunderne for omkring 350.000 kr. om måneden, så derfor mente de, at Temponizer mindst skulle tage 150.000 kr. om måneden for sit produkt.

"Men når nu konkurrenterne tager 1.500 kr. om måneden, så er det altså noget af en salgsopgave at sige, at vores løsning koster 100 gange så meget. Så vi solgte ingenting i det første halvandet år," fortæller Claus Alexander Rasmussen.

Han var lodret uenig med bestyrelsen i Temponizers prisstrategi, så efter et par år uden aktivitet i selskabet, opstillede han et ultimatum – enten købte han hele selskabet tilbage og kunne bestemme alting selv, eller også sagde han farvel og tak.

Det endte med den første model, og i januar 2013 købte Claus Alexander Rasmussen alle Østjysk innovations aktier og stod på egne ben. Han ændrede med det samme prisen, så i stedet for at tage 150.000 kr., blev det omkring 10-15.000 kr. om måneden.

"Vi havde jo haft en del kundehenvendelser i de første par år, så vi kunne ringe tilbage til dem og sige, at nu har vi en helt anden pris, og så begyndte vi stille og roligt at få kunder på platformen."

Visma-planen

Siden dengang har Tempoinzers produkt udviklet sig, så det ikke længere blot er et bookingsystem, men blandt andet også et lønsystem, en faktureringsløsning, et sms-system og en ruteberegner.

Platformen henvender sig stadig til vikarbureauer, og i dag har Temponizer omkring 50 kunder, fortæller Claus Alexander Rasmussen.

"Der er 1200 vikarbureauer i CVR-registret i dag, men til gengæld dækker de 50 kunder, vi har, omkring 40-45 pct. af markedet, så det er nogle ret store kunder."

Nu vender vi tilbage til Visma-delen af historien. For lige siden Claus Alexander Rasmussen stod alene med Temponizer, har han tænkt, at selskabet en dag skulle blive en del af et større setup – og ikke hvilket som helst setup, men helt specifikt Visma-koncernen.

"Det har egentlig været min plan siden 2014-2015, hvor jeg begyndte at læse om de opkøb, de lavede. Jeg har helt tiden tænkt, at det kunne være fedt, hvis vi på et tidspunkt endte der."

I løbet af årene har Claus Alexander Rasmussen fået flere opkøbstilbud fra andre aktører, men han har sagt nej tak, for han havde en anden plan med Temponizer. Visma-planen. Det eneste problem med den plan var, at Visma ikke ringede og tilbød ham en købskontrakt.

Så Claus Alexander Rasmussen tog sagen i egen hånd og ringede selv til den norske koncern, og i sommeren 2019 mødtes de for første gang.

"De var interesserede og kom også med et oplæg, men det matchede ikke det, som jeg gerne ville økonomisk. Det var de dog helt cool med og sagde, 'jamen fint, lad os vente et år og se, hvor Temponizer er på det tidspunkt'."

Claus Alexander Rasmussen og Monika Juul Henriksen offentliggjorde Visma Enterprises køb af Temponizer i marts 2021. | Foto: Visma/PR
Claus Alexander Rasmussen og Monika Juul Henriksen offentliggjorde Visma Enterprises køb af Temponizer i marts 2021. | Foto: Visma/PR

Claus Alexander Rasmussen ville ikke sælge, fordi han eller Temponizer manglede kapital, understreger han. Selskabet tjente penge og voksede, men det gik bare for langsomt. Hvis Temponizer for alvor skulle ud over rampen og leve op til sit fulde potentiale, havde Claus Alexander Rasmussen og resten af holdet brug for hjælp fra kloge folk, der havde prøvet vækstrejsen før.

Et års tid efter det første møde tog Claus Alexander Rasmussen endnu en snak med Visma, og denne gang blev parterne enige om vilkårene. Prisen er hemmelig, men stifteren er "fint tilfreds".

"Man kan sige, at jeg har solgt selskabet for tidligt i forhold til den værdi, jeg kunne have fået for det. Men da der er en earn-out på to år, så har jeg mulighed for at påvirke en stor del af prisen, og så har de også en ret god sikring for, at jeg ikke lige smutter," siger Claus Alexander Rasmussen, der stadig ejer 25 pct. af Temponizer.

Det, der især tiltalte stifteren ved Visma, var, at Temponizer ikke bliver opslugt, men kan køre videre som hidtil. Temponizer har fået en ny bestyrelse og kan plukke fra Vismas hylder, hvis selskabet har brug for hjælp til eksempelvis rekruttering eller marketing, men ellers styrer Claus Alexander Rasmussen selv dagligdagen og strategien efter opkøbet.

"Jeg skal selvfølgelig være positiv, men det er jeg helt oprigtigt også," siger han.

"For alt det, Visma sagde og lovede inden opkøbet, er endt fuldstændig sådan. Der har ikke været nogen slinger i valsen."

Jeg har aldrig tænkt på Visma som et støvet selskab, men det er jo en stor virksomhed. Men de har formået at bevare den der iværksættergejst overalt.

Claus Alexander Rasmussen, stifter og adm. direktør, Temponizer

Aftalen blev underskrevet i december 2020, og i marts 2021 var due diligence-perioden overstået, og købet blev offentliggjort.

Her fik Temponizer også en ny bestyrelse, og Monika Juul Henriksen, der er topchef i Visma Enterprise, blev formand, mens Kasper Lyhr, der er direktør for Visma Local Government, indtrådte som menigt medlem.

"Jeg skal selvfølgelig passe på med ikke at genere min gamle bestyrelse for meget, men det er simpelthen det fedeste at sidde med til vores bestyrelsesmøder i dag. For niveauet af de to, der er kommet ind, altså Monika og Kasper, er et helt andet game," siger Claus Alexander Rasmussen.

"Jeg kan sidde og sige noget, som jeg synes, lyder fuldstændig genialt, og så kan Kasper på fire sætninger få det hele til at kollapse. De er simpelthen så skarpe. Det er helt vildt – og det er virkelig, virkelig fedt."

"Et kvarters snak med Monika er jo nok til at give inspiration til hele den næste måned, fordi hun bare er så vild."

Sikkerhed og økonomi

Når et selskab bliver opkøbt af Visma, starter en helt fastlagt onboarding-proces, som Temponizer naturligvis også har været igennem. For det første skal den opkøbte virksomhed indlemmes i Vismas it-sikkerhedsprogram, hvor alle mulige sikkerhedshuller bliver lukket.

"De scanner dark-web for alle mulige mystiske ting, og hver eneste gang vi laver et deployment, bliver vores kode scannet igennem," siger Claus Alexander Rasmussen.

"Der har været en del arbejde i at få det hele konfigureret, men det er super fedt, for man sover lidt bedre om natten, når man ved, at vi nu simpelthen er pakket ind i sikkerhed."

Charlotte Larsen (tv.) er økonomimedarbejder i Temponizer, som i dag har 15 ansatte. Her ses hun på kontoret i Grenå sammen med adm. direktør Claus Alexander Rasmussen. | Foto: Temponizer/PR
Charlotte Larsen (tv.) er økonomimedarbejder i Temponizer, som i dag har 15 ansatte. Her ses hun på kontoret i Grenå sammen med adm. direktør Claus Alexander Rasmussen. | Foto: Temponizer/PR

Den anden obligatoriske del af onboarding-processen er den finansielle rapportering, som skal køre efter Visma-standarder. Hver måned skal Temponizer aflægge rapport til koncernen, og det er især Charlotte Larsen, som er økonomimedarbejder i Temponizer, der står for den del.

Selvom det har taget tid at få styr på alt det nye, har processen været relativt nem, fortæller hun, fordi der har været så meget hjælp af hente i Visma-koncernen.

"Jeg ved ikke, om vi kalder hinanden kolleger eller familiemedlemmer, men jeg har fået en kæmpe støtte både fra dem i Norge og dem, der sidder herhjemme i Danmark," siger Charlotte Larsen.

Generelt var hun til en start en smule nervøs for, hvordan det ville være, når Temponizer blev opkøbt af den store Visma-maskine.

"Man går selvfølgelig med tanken om, hvorvidt man bare bliver en lillebitte brik i det store puslespil. Men jeg føler overhovedet ikke, at vi har stået på egne ben på noget som helst tidspunkt. Tværtimod."

Det er Mia Bennetzen, som er salgsansvarlig i Temponizer, enig i.

"Vi får lov til at køre vores virksomhed, som vi gerne vil køre den, så længe vi leverer de resultater, vi skal," siger hun. 

"Så det er slet ikke sådan, at jeg tænker, at Visma kommer med en stor, klam hånd og siger, at nu skal vi være anderledes. Det gør de slet ikke."

På Mia Bennetzens kontor er der i øjeblikket travlhed, og telefonen ringer nonstop. Hun oplever, at kunderne ser Vismas opkøb af Temponizer som en blåstempling af selskabets platform, og derfor er interessen fra markedet vokset den seneste tid.

Ifølge Claus Alexander Rasmussen er antallet af henvendelser fra nye kunder blevet firedoblet.

"Vi har jo kun 50 kunder, så når jeg siger, at det er firedoblet, så ringer der måske tre om ugen i øjeblikket i stedet for en hver anden uge."

"Men jeg tror, at hele Visma-tingen er en kæmpe fordel, for nu tænker mange, at det i hvert fald er sikkert at entrere med os. For hvis Temponizer er godt nok til Visma, så er det helt sikkert også godt nok til os-agtigt."

"Man kan virkelig mærke innovationskraften"

Når man taler med Claus Alexander Rasmussen, er man ikke i tvivl om, at han selv synes, Temponizer er havnet det helt rette sted. Han har svært ved at pege på nogle negative ting ved Visma, og han synes egentlig ikke, at der har været nogle udfordringer ved hele opkøbsprocessen.

"Det hele har faktisk været fedt," svarer han med et stort smil, når man spørger, om der ikke er bare en lille ting, som har overrasket ham negativt.

Claus Alexander Rasmussen bliver til gengæld lidt mere eftertænksom, når han skal svare på, hvad det allerbedste ved Visma er. Det er jo som bekendt svært at udpege én ting, når der er så meget godt at vælge imellem.

"Det bliver måske lidt fluffy," svarer han efter lidt tid.

"Men det bedste er lige pludselig at være en del af noget større. Der er gang i alt muligt, og man kan mærke, hvordan alting koger og syder over det hele. Det er super fedt at være en del af."

Visma-koncernen bærer præg af en entreprenant stemning, påpeger Claus Alexander Rasmussen.

"Man kan virkelig mærke innovationskraften, selvom det i virkeligheden er et gammelt firma," siger han og fortsætter:

"Jeg har aldrig tænkt på Visma som et støvet selskab, men det er jo en stor virksomhed. Men de har formået at bevare den der iværksættergejst overalt, og den kan man mærke, uanset hvem man snakker med."

Jeg ved ikke hvorfor, men jeg kan bare godt lide at være underdog'en. Men altså. Nu er vi blevet en del af Visma, så det er slut nu.

Claus Alexander Rasmussen, stifter og adm. direktør, Temponizer

Det er tydeligt, at Claus Alexander Rasmussen på ingen måde er skuffet over sine nye ejere.

"Det var ikke, fordi jeg gik ind i det her med negative briller på, men jeg sagde til mig selv, at jeg nok ikke skulle skrue mine forventninger helt op. For de skulle jo også sælge sig selv, og det var ikke sikkert, at alt ville blive, som de sagde. Men jeg må sige, at det hele har holdt stik. Det har det altså."

"Og nu kan jeg også godt forstå idéen i det. For det er jo åbenlyst, at Visma har købt virksomheden, fordi den kan et eller andet. Så hvorfor skulle de gå ind og begynde at ødelægge den? De skal jo hellere understøtte den, og det er netop også det, de gør i ekstrem høj grad."

Den eneste ting, som Claus Alexander Rasmussen fremover bliver udfordret på, er den underspillede strategi, han hidtil har lagt for dagen. Det lille dymo-skilt på Temponizers hoveddør bliver nok skiftet ud inden længe, for med Visma ombord skal det østjyske selskab også til at larme lidt mere.

"Det er noget, jeg skal arbejde med inde i mig selv. Jeg skal vænne mig til, at vi skal lidt mere ud over rampen og buldre mere afsted," siger Claus Alexander Rasmussen.

"Jeg ved ikke hvorfor, men jeg kan bare godt lide at være underdog'en. Men altså. Nu er vi blevet en del af Visma, så det er slut nu."

Lars Engbork insisterer på at vise både styrke og sårbarhed i sit job som Visma-direktør 

Visma-topchef giver plads til forskellighed: "One size doesn't fit all" 

ITWatch går Tæt På i ny serie