ITWatch

Peakon-stifter: Danske startups undervurderer USA

Peakon er som de fleste andre startups, der rykker til USA, også blevet mødt af mange udfordringer på det enorme marked. Men det har altid været planen, at softwarehuset skulle krydse Atlanten, for hvis man vil vinde det globale marked, er der kun én vej – og det er en tur til USA.

Kasper Hulthin er en af de fire stiftere af softwarehuset Peakon. Foto: Peakon/PR

NEW YORK

"Jeg tror ikke, at der er nogen startups, der er taget til USA, som bagefter har sagt, at det var pærelet. Det er det ikke. Det er kæmpestort, og det er svært."

Ordene kommer fra Kasper Hulthin, som er en af de fire stiftere af softwarehuset Peakon. Et selskab, der har udviklet et digitalt HR-værktøj, der kan måle medarbejdertilfredsheden i virksomheder, og som for knap halvandet år siden åbnede kontor i New York, hvor ITWatch møder iværksætteren.

"Der er mange, der spørger, hvorfor vi tog til USA. Men det har aldrig været et spørgsmål for os. Vi har altid haft en ambition og vision om at skabe en global virksomhed, der har den største indflydelse på markedet – ja, den der vinder markedet, om man vil," siger Kasper Hulthin og fortsætter:

"Og det kan man bare ikke, hvis man ikke er i USA. Så det har været meget simpelt, og det har ikke været et spørgsmål, om vi skulle til USA. Det har kun været et spørgsmål om hvornår og hvordan."

Det har ikke været et spørgsmål, om vi skulle til USA. Det har kun været et spørgsmål om hvornår og hvordan.

Kasper Hulthin, medstifter af Peakon

I 2018 besluttede Peakon, at det var tid til at åbne kontoret på tværs af Atlanten. Selskabet havde allerede slået sig ned i London og Berlin, og derudover var der også omkring 100 amerikanske virksomheder på kundelisten.

Peakon hyrede en salgsleder i New York, som begyndte at bygge et team op, og derudover rykkede Kasper Hulthin også med til New York. Dels fordi det var vigtigt at få integreret den danske Peakon-kultur på det amerikanske kontor, og dels fordi iværksætteren havde erfaring med at rykke en dansk startup til USA.

"Jeg er heldig, at jeg også har taget en tur herover med Podio i sin tid. Så vi har selvfølgelig kendt nogle af udfordringerne, men det betyder ikke, at det har været nemt," siger Kasper Hulthin, som før Peakon-tiden var med til at starte Podio, der i 2012 blev opkøbt af amerikanske Citrix for 280 mio. kr.

Svære kulturforskelle

Udfordringerne, som Kasper Hulthin taler om, centrerer sig især om kulturforskelle. Det handler blandt andet om den konkurrencemindedhed, som amerikanerne typisk har, og som ligger langt væk fra den mere beskedne, danske tilgang til tingene.

"Det skal man måske polere lidt af, når man kommer til USA, hvor man er lidt mere dristig, og man virkelig er god til at sælge sig selv."

Den konkurrencemindede kultur giver også udfordringer, når Peakon skal ansætte folk, fortæller Kasper Hulthin.

"Alle, der har hyret sælgere i USA, ved, at det er svært. I Danmark skal man måske lægge 20 pct. til, når man sidder i et jobinterview, mens du herovre skal tage omkring 40 pct. fra."

Ifølge Kasper Hulthin er der ikke én ting, som er den sværeste ved at starte op i USA. Det er kombinationen af mange små og store udfordringer, som gør det til en både svær, men også spændende proces.

"Jeg tror, den klassiske fejl er, at folk undervurderer USA, når man tager herover fra Europa," siger han og fortsætter:

"Folk undervurderer landets størrelse, hvor meget det koster, hvor svært det er at finde folk, konkurrencen og alle de andre ting."

Undervurderer man også mulighederne?

"Måske nogle gange. For det er jo den anden side af sagen – med et eller andet stort antal millioner mennesker, er USA jo nærmest ligeså stort som hele Europa, og det er også det, der gør det spændende. Men omvendt kan du heller ikke sælge til alle på én gang."

Et hul igennem støjen

Kasper Hulthin vil ikke ud med, hvor mange amerikanske kunder Peakon har landet siden opstarten i New York, men han vil gerne sætte navne på et par af de store selskaber, som den danske startup har fået i hus.

Det gælder blandt andet skokæden Aldo, Staples, der sælger kontorartikler, og den britiske cafekæde Pret A Manger. Tre selskaber, som i øvrigt alle har butikker blot 100 meter fra Peakon-kontoret midt på Manhattan.

Peakon har i dag omkring 30 ansatte på New York-kontoret, som primært er et kommercielt team. Selve produktet bliver stadig udviklet i Danmark, hvor tech-selskabet har kontor på Strøget i København. Udfordringen for det amerikanske team er især, at konkurrencen er markant hårdere i USA.

"Der er ret mange om buddet, så det handler om at få hul igennem støjen," siger Kasper Hulthin.

Ifølge iværksætteren har Peakon den fordel, at selskabet har fået nogle store, globale virksomheder ombord som kunder, hvilket giver Peakon en masse data at arbejde med, som kan forbedre deres produkt.

Efterhånden er vi ikke bare sådan en lille, dansk startup. Vi er en reel global virksomhed, og vi har nogle af de største virksomheder rundt omkring i verden. Det hjælper selvfølgelig også, når man kommer herover til USA.

Kasper Hulthin, medstifter af Peakon

Peakon arbejder eksempelvis sammen med Capgemini, som på verdensplan har knap 220.000 medarbejdere, som Peakon kontinuerligt måler tilfredsheden hos.

It-selskabet deler i sagens natur ikke Capgeminis data med andre kunder, men Peakon kan bruge dataen til at blive endnu klogere på medarbejdertilfredshed generelt, som kan skabe værdi hos andre kunder.

"Jeg tror, vi efterhånden har verdens største database inden for det her. Vi har samlet næsten 60 mio. medarbejdersvar omkring engagement og tilfredshed," siger Kasper Hulthin og fortsætter:

"Så efterhånden er vi ikke bare sådan en lille, dansk startup. Vi er en reel global virksomhed, og vi har nogle af de største virksomheder rundt omkring i verden. Det hjælper selvfølgelig også, når man kommer herover til USA."

Meldingen fra Peakon har tidligere været, at USA skal være selskabets største marked. Den ambition holder Kasper Hulthin fast i.

"Vi satser på, at USA skal være det største land. Vi er en global virksomhed, så det handler ikke så meget om, at alting nu bare skal dreje sig om USA, men det er klart, at USA selvfølgelig skal være en signifikant del af Peakon – og det er det også."

Peakon henter teknologidirektør med fortid i Nemlig.com

Softwarehus øger underskud i vækstjagt

Dansk softwarevirksomhed lander investering på trecifret millionbeløb

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger