ITWatch

Mediemastodont vil have Google brudt op

Googles søgemaskine og annonceforretning bør adskilles for at gøre konkurrencen på annoncemarkedet mere lige, mener mediegiganten News Corp, der har taget sagen op hos den australske konkurrencemyndighed.

Ritzau Scanpix/AFP/Denis Charlet
Foto: Ritzau Scanpix/AFP/Denis Charlet

I en indberetning til den australske konkurrence- og forbrugerkommission argumenterer den internationale mediekoncern News Corp for, at Googles søgemaskine og annoncesalgsplatform bør adskilles for at forbedre konkurrencevilkårerne på det digitale annoncemarked.

Det skriver The Guardian.

"Google opererer i en "walled garden", hvorved dets beslægtede virksomheder, især inden for ad tech, sikrer og forstærker Googles dominans i almindelig internetsøgning," begrundede News Corp tirsdag opfordringen.

Ad tech er alle de produkter og værktøjer, som Google tilbyder annoncører salgs- og eksponeringsmæssigt for at nå en given målgruppe i søgeresultaterne på Google søgemaskine. Og netop fordi techgiganten driver og har data fra begge ben, gør det Googles tilbud dominerende og "uigennemtrængeligt" på markedet.

Konkret foreslår News Corp, der er grundlagt af den australske avismand Rupert Murdoch, derfor, at de australske myndigheder tvinger Google til at frasælge sine annonceservices.

Denne artikel er leveret af ITWatchs søstermedie MediaWatch.

Google betaler 135 mio. dollar til to anklagede topchefer

Google opfordrer EU til at genoverveje copyright-regler

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger