ITWatch

Youtube: Vi vinder på Tiktok i short-video race

Youtube er ved at indhente konkurrenten Titok, når det gælder korte videoformater.

Foto: pexels / Artem Podrez

Ifølge Google ser mere end 1,5 mia. mennesker såkaldte Youtube Shorts hver måned og indhenter derfor konkurrenten Tiktok i kort-video-formatet efter lanceringen af konceptet for mindre end to år siden.

Det skriver The Wall Street Journal.

Tallet giver indblik i et stærkt konkurrencepræget marked, der efterhånden er blevet den primære form for socialt mediebrug.

De største aktører her er Googles Youtube Shorts, det Bejingbaserede Bytedances, Tiktok og Metas Instagram Reels, og rivalerne er særligt populære blandt annoncører, der prøver at nå ud til yngre segmenter.

På Youtube steg annonceindtægterne med 14 pct. i første kvartal sammenlignet med samme periode sidste år. Og i september 2021 kunne Tiktok berette, at de nu havde over 1 mia. aktive brugere - flere estimerer, at det tal har vokset sig til 1,6 mia i marts.

Meta har endnu ikke givet et indblik i, hvor mange, der bruger selskabets version af kort-video formatet.

I april fortalte koncernchef og stifter af Meta Mark Zuckerburg dog, at Reels optog 20 pct. af den tid, som brugerne bruger på Instagram. Og CNBC rapporterede sidste år, at Instagram havde mere end 2 mia. aktive brugere.

Facebook-chef: ”Vi kan til tider godt blive trætte at tonen i debatten”

To techselskaber lagde sidste år 1,1 mia. kr. til annonceomsætningen i Danmark

Mere fra ITWatch

TDC Net sejler skuden med rolig hånd

Det blev et kvartal med stabil fremgang for infrastrukturselskabet TDC Net. Omsætningen steg en anelse, men driften blev forbedret og selskabet effektiviserer sig gennem energikrisen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ITWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs