ITWatch

It-selskaber skal gøre Superliga-spillere dygtigere

VR-briller og en virtuel fodboldbane er omdrejningspunktet i nyt projekt, der skal gøre fodboldklubben FC Midtjylland bedre til at udnytte data. KMD og virtual reality-startuppen Replay Institute leverer teknologien bag.

Foto: HENNING BAGGER/Henning Bagger / henning bagger

Superligaens mesterhold FC Midtjylland vil tage et nyt våben i brug, der skal gøre klubbens spillere endnu dygtigere i fremtiden.

Det skal ske gennem brug af virtual reality, hvor spillerne kan visualisere og genopleve de afgørende momenter af en kamp på en virtuel bane ved hjælp af VR-briller.

Teknologien bag leveres af virtual reality-startuppen Replay Institute og KMD.

Hos FC Midtjylland ser man mange perspektiver i at udnytte data på nye måder, lyder det i en pressemeddelelse.

"For både spillere og trænere vil det blive meget mere intuitivt at forstå og udnytte data, når de bliver visualiseret på en måde, hvor man virtuelt er tilbage på banen og kan se et afgørende moment fra weekendens kamp fra flere sider og se, hvad man kunne have gjort anderledes," udtaler Claus Steinlein, adm. direktør i FC Midtjylland, i meddelelsen.

Samarbejdet er netop blevet indgået mellem parterne, og efter planen skal pilotprojektet køre indtil efteråret.

"Vi gør det muligt for trænere og spillere at træffe bedre beslutninger med et værktøj, der frigiver de mange data, som FC Midtjylland allerede råder over. Samtidig er det et taktisk værktøj, som kan styrke spillernes forståelse for spillet og hjælpe dem til at følge den taktik, der bliver lagt," siger Tim Monrad Larsen, der er partner og adm. direktør i Replay Institute.

Vi gør det muligt for trænere og spillere at træffe bedre beslutninger med et værktøj, der frigiver de mange data, som FC Midtjylland allerede råder over.

Tim Monrad Larsen, partner og adm. direktør, Replay Institute

Selskabet samarbejder desuden med Idrættens Innovationslab, der ligger under Dansk Idrætsforbund, DIF. Ambitionen er at levere VR-løsningen til Superligaen såvel som de største ligaer i Europa. På sigt er det ligeledes målet at andre idrætsgrene med fokus på holdaspektet bliver en del af kundegruppen.

"Vi taler allerede med klubber fra de største europæiske ligaer om løsningen, så det er på alle måder afgørende, at en af landets største klubber hjælper os med at komme i mål med løsningen," siger Tim Monrad Larsen.

For KMD's vedkommende er der tale om en udbygning af samarbejdet med FCM. Samtidig giver det it-selskabet yderligere viden og erfaring med brug af virtual reality.

"Det betyder meget for os at kunne hjælpe en spændende dansk startup med at komme helt i mål med deres produkt, og det giver virkelig god mening at gøre det sammen med FC Midtjylland."

"Når det er sagt, så kan vi se mange muligheder i at bruge VR-teknologien og data på andre områder, hvor KMD spiller en rolle. VR er en spændende måde at gøre data mere levende i et krydsfelt mellem data og læring på sportsområdet, men f.eks. også på sundhedsområdet," siger Christian Binggeli-Winter, direktør for data og analyse i KMD.

It-fejl satte stopper for indsamling af vælgererklæringer

Eva Berneke: Jeg skal stadig vænne mig til at se mit eget billede i medierne

KMD's vej til overskud er brolagt med effektiviseringer

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger