ITWatch

Mediehus forbereder sig på flere cookie-afvisninger efter ny afgørelse

En ny afgørelse fra Datatilsynet om indsamling af cookies har sat JP/Politikens Hus i tænkeboks for at overveje nye løsninger.

Foto: Thomas Borberg/Politiken/Ritzau Scanpix

Det må ikke være mere besværligt for besøgende på danske websider at sige nej end ja til indsamling af cookies, fastslår en ny afgørelse fra Datatilsynet. Ifølge JP/Politikens Hus vil det få betydning for den måde, der handles annoncer på, skriver Finans.

"Samtykke-vejen vil med al sandsynlighed begrænse måden, der bliver handlet på i dag. Det vil ændre måden, der bliver handlet på. Den ændring er allerede i gang på grund af Apple," siger COO hos JP/Politikens Hus, Dorthe Bjerregaard-Knudsen, til Finans og fortæller, at mediehuset er ved at forholde sig til, hvordan det kan agere loyalt i forhold til de nye retningslinjer, og om der skal nye løsninger til.

Direktøren refererer til Apples blokering af tredjepartscookies i browseren Safari. Apples træk er en del af baggrunden for, at JP/Politikens Hus sidste år lancerede en dataplatformen Relevance til indkøb af annonceplads baseret på førstepartsdata.

I dag har JP/Politikens Hus' medier en dialogboks, hvor besøgende kan klikke "ok" eller "mere information", men ikke "nej". Men i den nye afgørelse lyder det, at vejen til et nej ikke må være længere end vejen til et ja – og det kan få flere til at sige nej til cookies. Den afgørelse sammenholdt med Apples tiltagende begrænsninger for brugen af tredjepartsdata betyder ifølge Dorthe Bjerregaard Knudsen, at mediehuset vil lægge mere vægt på kontekstbaserede annoncer i fremtiden fremfor cookiebaserede.

Som følge af de nye retningslinjer skriver Danske Medier til sine medlemmer, at de opfordres til "hurtigst muligt" at sætte sig ind i de nye regler og kontrollere, om der måtte være behov for ændringer af hjemmesider og apps.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie MediaWatch.)

Disclaimer: MediaWatch og ITWatch er en del af Watch Medier under JP/Politikens Hus, men har redaktionel frihed til at dække JP/Politikens Hus som alle andre medievirksomheder. Medarbejderne på MediaWatch og Watch Medier sidder på egen adresse og deltager ikke i orienterende medarbejdermøder i JP/Politikens Hus.

Analytiker advarede mediebranchen: Nu tvinger Datatilsynet alle til at rette ind

Datatilsynet præsenterer nye cookies-retningslinjer

DMI får kritik for at gøre nej tak til datadeling svært

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger