ITWatch

Danske startups drømmer om enhjørninger og milliardværdi – men det er helt forkert, mener dansk tech-veteran

Silicon Valleys opskrift på succes er blevet alt for dominerende hos danske tech-iværksættere, og det er et stort problem, mener David Heinemeier Hansson, der efter 15 år i USA er vendt hjem til Danmark.

David Heinemeier Hansson blev et stort it-navn i USA, men flyttede i efteråret 2020 tilbage til Danmark. Her mødte han et iværksættermiljø, som ser Silicon Valley som forbillede. | Foto: Gregers Tycho/ERH

I årevis har budskabet været, at danske iværksættere skulle være mere ambitiøse, tænke stort og have Silicon Valleys tech-scene som forbillede.

Men det er den helt forkerte retning at gå i, mener David Heinemeier Hansson, der efter 15 år i USA som tech-iværksætter nu bor i Danmark med sin familie og har engageret sig i det danske tech-miljø.

”Man har taget en dårlig kopi af den drejebog, de bruger i Silicon Valley. Med den drejebog er målet at skabe det næste Facebook eller Amazon. Men de er undtagelserne, så det er helt vendt på hovedet at bruge den model. Der er brug for en anden melodi,” siger han.

I forsøget på at skabe nye tech-virksomheder, der kunne markere sig globalt, har man slugt hele Silicon Valleys filosofi uden at tilpasse den Danmark eller det, vi kan her, lyder kritikken. At målet altid er at blive en ”enhjørning”, altså et selskab, som passerer en markedsværdi på 1 mia. dollars, er også for ensidigt, mener David Heinemeier Hansson.

”En rigtig forretning kan jo godt være en med 100 ansatte, som laver 100 mio. kr. om året. Og det er jo ikke unormalt i Danmark med den slags virksomheder, og det synes jeg er et sundhedstegn. Men venturekapitalister har en meget specifik model, de lægger ned over en hel branche. Så der kun er én måde at være it-startup på,” siger han.

Kritikken fra den hjemvendte it-iværksætter får både en tommelfinger op og ned hos Esben Gadsbøll, der er formand for foreningen Danske Tech Startups og medstifter af konferencen Tech BBQ.

”Der er noget enormt vigtigt at lære fra Silicon Valley. Jeg har mødt rigtig mange danske iværksættere, som har et produkt i verdensklasse, men som tænker, at de er blevet store nok, hvis de også sælger i Sverige. Vi skabte Tech BBQ for at vise alle, at der fandtes danskere, som havde skabt noget kæmpestort,” siger han.

At der efter mange sløje år med for små ambitioner nu bliver drømt stort og talt meget om enhjørninger, er en god ting i hans øjne. For det vil være fantastisk med mange små succeser – men der er også brug for de store fyrtårne.

”Der er bare en anden power i at have nogle af de helt store virksomheder. Der sker en masse omkring bare én stor virksomhed, og der kommer en masse nye talenter ud. Vi har set, hvordan mange fra Pleo er gået ud og har startet noget nyt op,” siger Esben Gadsbøll med reference til et dansk fintech-selskab, der har rejst 2,8 mia. kr. fra investorer.

Det er ikke alle iværksættere, som skal prøve at erobre hele verden. Men nogle gange er potentialet enormt, og så skal man gå all-in.

Klaus Nyengaard, investor

Hos Klaus Nyengaard, som bl.a. har taget Just Eat fra 35 til 1.000 ansatte, er der også et stort ønske om danske iværksættere, som drømmer om at skabe de helt store selskaber. Men det afhænger altid af den konkrete situation og virksomhed og må ikke blive en fast regel, mener han.

”Det kan både være rigtigt og forkert at satse alt på at bygge noget kæmpestort. Det er ikke alle iværksættere, som skal prøve at erobre hele verden. Men nogle gange er potentialet enormt, og så skal man gå all in. Når der er iværksættere, som både har de rette evner, og som løser et stort problem,” siger Klaus Nyengaard, som i dag bl.a. er investor og partner i Nordic Makers.

Omvendt er han enig i, at Silicon Valley ikke skal være dominerende som rollemodel.

”Man kan finde god inspiration på nogle områder, men der er sandelig også områder, hvor det ikke er noget, vi skal efterligne. Det er forkert bare at sige, at alt fra Silicon Valley bare er fantastisk, som nogen gør,” siger Klaus Nyengaard.

Man må selv træffe valget, men de skal vide, at man kan gøre det anderledes.

David Heinemeier Hansson

For David Heinemeier Hansson handler det først og fremmest om at give danske tech-iværksættere et valg. I stedet for at lade sig lokke af store beløb fra udenlandske venturefonde, som til gengæld forventer turbovækst og en alt-eller-intet-strategi, kan man også gå en anden vej. Han har selv investeret i to danske start ups for nyligt, Workfeed og Jumpstory, og vil rundt og fortælle om sin filosofi til så mange som muligt.

”Jeg synes næsten, det er min pligt at udbrede budskabet. Jeg har talt med en hel del, og modtagelsen har været rigtig god. Man må selv træffe valget, men de skal vide, at man kan gøre det anderledes, og de kan se, at jeg har gjort det selv,” siger David Heinemeier Hansson.

Alibaba slår forventningerne til indtjeningen i første kvartal

Verdens nemmeste tyveri: 1,4 milliarder kroner stjålet fra krypto-tjeneste på få timer

Danske havne oplevede ”uregelmæssig” cyberaktivitet efter Ruslands invasion

Mere fra ITWatch

TDC Net sejler skuden med rolig hånd

Det blev et kvartal med stabil fremgang for infrastrukturselskabet TDC Net. Omsætningen steg en anelse, men driften blev forbedret og selskabet effektiviserer sig gennem energikrisen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ITWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs