ITWatch

It-virksomheder i skudlinjen: I sætter renomméet på spil

Det er kun et spørgsmål om tid, før it-virksomheder bliver tvunget til at forholde sig til de store klimaspørgsmål, siger it-analytiker og CBS-professor. "Branchen vil blive udfordret på sit klimaaftryk, og derfor bør virksomheder have et svar klar."

Greenpeace-aktivist demonstrerer mod Amazons energiforbrug Foto: Greenpeace/PR

En beskidt sky og et voksende CO2-aftryk er blot nogle af de ting, som it-giganter som Amazon og Samsung har fået kritik for af klimaorganisationen Greenpeace.

Men mere af den slags venter forude, vurderer CBS-professor Jan Damsgaard. Derfor gør selskaberne klogt i at have svar og en grøn plan klar. Han mener ikke, at klima bliver diskuteret i tilstrækkelig grad i it-branchen. Og hvis en virksomhed har ambitioner på klimaets vejene, er det ofte ukendt, eller noget man ikke brander sig på, siger han.

"Jeg tror, at branchen kommer til at blive udfordret på sit klimaaftryk, og det bør man have et svar på i branchen. Lige nu er der benovelse over alle de ting, man kan digitalt, men det bør gøres på en bæredygtig måde," siger Jan Damsgaard, der er professor og chef for Institut for Digitalisering på CBS.

De seneste år har organisationen Greenpeace lavet rapporterne "Guide to greener electronics" og "Clicking Clean," som indeholder opgørelser over de, ifølge organisationen, største klimasyndere i techbranchen.

Det er først lige nu, at it-sektoren er ved at kradse hul i klima-diskussionen, siger researchdirektør i analysehuset IDC, Jan Horsager. Men klimaspørgsmålene venter lige rundt om hjørnet, mener han:

"Det er væsentligt, at man som virksomhed begynder at se på klima, for det begynder at få en betydning. Der er bare ikke nogen i branchen, der spiller på det, men der er nogle af datacentrene, som vil gøre det og gør det."

"Der har været meget snak om dataetik. Jeg er slet ikke i tvivl om, at det her miljøspørgsmål og bæredygtighed kan blive en ligeså stor udfordring for tech-branchen. Endda større," siger Jan Horsager.

Datacentre vil skabe opmærksomhed

Cloud-transformationen og de seks datacentre, som skal bygges i Danmark inden 2030, vil sætte skub i udviklingen, vurderer han.

"Energi-diskussionen ryger op på toppen af dagsordenen, når de her store nye datacentre bliver bygget i vores område, for så går det op for folk, hvor meget energi et datacenter egentlig kræver," siger Jan Horsager.

Jan Horsager
"Det højde energiforbrug har også en pris, hvis man er en it-leverandør. Det bliver dyrere og dyrere at levere noget, der ikke har en høj energieffektivitet," siger researchdirektør i analysehuset IDC, Jan Horsager.

Datacentre sluger en del strøm, og ifølge en rapport vil centrene i gennemsnit have et effekt-forbrug på 150 MW for drift af it-udstyr og dermed stå for en meget stor del af Danmarks elforbrug.

"De store datacentre kan risikere at blive udskældt for, at Danmark ikke når sine CO2-mål. Det bør it-branchen være opmærksom på," siger professor Jan Damsgaard.

En fremtidig konkurrencefordel

Klimabevidsthed er endnu ikke et konkurrenceparameter for it-aktører, mener både Jan Horsager og Jan Damsgaard. Men 'first-movers' på klima-området, som gør klima til en del af forretningen, vil få en fordel, mener de:

"It-selskaberne går ikke tilstrækkeligt op i at have en grøn profil. Jeg tror, at efterspørgslen vil forordne, at man som virksomhed har nogle svar parat til, hvordan man bidrager til at adressere klima-udfordringerne, vi står overfor," siger Jan Damsgaard.

I takt med at man lettere kan måle it-virksomheders energiforbrug, vil en klimavenlig forretning blive en almindelig del af efterspørgslen.

"Cloud er en mere bæredygtig løsning under den forudsætning, at energieffektiviteten er god i datacentrene, og at man vælger nogle leverandører og services, som befinder sig i nogle datacentre, hvor klimadiskussionen bliver taget alvorligt," lyder det fra Jan Horsager, der samarbejder lige nu med nogle cloud-leverandører om de spørgsmål.

Nogle af de ting, som virksomheder kan vælge at fokusere på, hvis man vil være mere klimavenlig, er hvilke leverandører virksomheden bruger, og hvordan man uddanner it-folk, siger Jan Damsgaard.

Men én ting er strømforbrug, mens en anden for eksempel er giftige produktionsmidler og brugen af ædelmetaller, som benyttes til at fremstille mobiltelefoner med.

"Bæredygtig elektronik og strømdiskussionen bliver stor. På et eller andet tidspunkt vil den eksplodere i ansigtet på os, eller også finder man en fornuftig håndtering af det. Det er ofte det første," siger Jan Horsager.

"De får et dårligt renommé"

At tage stilling til klimaet som it-virksomhed på den ene eller den anden måde kommer til at være et led i virksomhedernes fremtidssikring, mener begge.

"Jeg vil anbefale virksomheder at tage klimaudfordringerne alvorligt og som en del af deres materiale og kommunikation tale om, hvordan de vil adressere klimaudfordringer. Mange af FN's bæredygtighedsmål vil ikke kunne nås uden digitale løsninger og handling fra virksomhederne," siger professor Jan Damsgaard.

Han mener, at man står stærkt i it-branchen i forhold til at afhjælpe klimaudfordringerne og peger på, at digitaliseringen har nedsat verdens papirforbrug.

Jan Damsgaard
Jan Damsgaard, afdelingsleder og digitaliseringsprofessor, Copenhagen Business School.

I andre sektorer er klimaspørgsmålet højt på dagsordenen. Hvorfor tror du ikke, at det er i ligeså høj grad i it-branchen?

"Det er, fordi it-branchen er enormt hypet. Derfor har man utroligt meget fart på og har ikke tid til at beskæftige sig med denne her slags ting. Men det burde man altså afsætte tid til," siger Jan Damsgaard.

Jo flere tal man får på forbruget i it-sektoren, jo mere opmærksomhed vil der være omkring det, siger Jan Horsager:

"Det har ikke været muligt at gøre energiforbrug op, for når du sælger software, kan den for eksempel ligge i et datacenter eller på en server i kælderen. Der har man ikke kunnet sige præcist, hvor meget energi der bliver brugt."

Hvad sker der, hvis it-virksomheder ikke snart begynder at udmærke sig på klimaudfordringerne?

"De får et dårligt renommé, ligesom Facebook, Google og Amazon fik. De var fantastiske virksomheder, men så røg uskylden ligesom af dem," siger Jan Damsgaard og henviser til Googles ubetalte skat, Facebooks data-skandale og Amazons miljø-kritik.

"Den digitale branche har haft meget medvind, men de skal også vise ansvarlighed i forhold til det fælles klimaansvar."

Ny udfordrer vil gå efter offentlige kunder på markedet for datacentre

Klumme: Tre nye spilleregler for danske virksomheder i 2019

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger