ITWatch

Dansker giver robotter følelser

Lasse Underbjerg fra Designit arbejder med at give robotter følelser, og han mener, at robotternes personlighed er ligeså vigtigt for et selskabs brand som evnen til at tale.

Foto: Rick Wilking/arkiv Reuters

Over hele verden føres der flere og flere samtaler med robotter. De fleste har prøvet at tale med enten Siri, Alexa eller Google Home, men ifølge Lasse Underbjerg fra Designit så vil robotterne allerede om tre-fire år være meget mere udbredte. Han forventer, at de fleste større virksomheder og organisationer vil møde deres kunder med en robot – og her vil robottens personlighed være et vigtigt element.

Det skriver Politiken.

"Robottens personlighed er omtrent lige så vigtig for, hvordan kunderne opfatter et brand, som designet af dens produkter var i industrisamfundet," siger Lasse Underbjerg, der har den officielle titel global vision lab director i Designit, og han arbejder med at udvikle og designe robotters personlighed.

Han forklarer, at designet derfor ikke bare handler om at få maskinerne til at forstå, hvad kunderne siger, og derefter svare relevant. Men det er heller ikke nemt at få maskinerne til at forstå de følelser, som brugeren giver udtryk for. Lasse Underbjerg fortæller, at en af udfordringerne er, at omkring halvdelen af kommunikationen i en samtale foregår gennem de ord, vi siger. Resten er kropssprog, betoninger, pauser, sågar lugte og andet, vi ikke er bevidste om.

For at løse den udfordring vil det kræve, at brugeren har kameraet slået til, og spørgsmålet ifølge Lasse Underbjerg er så, hvorvidt brugeren vil acceptere det, og hvordan det vil påvirke virksomhedens brand.

Amerikansk investor vil rejse milliarder til danske robotinvesteringer

Kinesiske hackere retter blikket mod amerikanske virksomheder 

Mere fra ITWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs