ITWatch

Fagforening efterlyser handling i stresset arbejdsmarked

De it-professionelles fagforening Prosa opfordrer til proaktivitet blandt de danske it-virksomheder i et arbejdsmarked, der til tider kan være præget af stort arbejdspres.

Curt Kjærsgaard Raavig, forbundssekretær i Prosa. | Foto: PR

Fagforeningen Prosa efterlyser mere vilje og proaktivitet blandt virksomhederne i it-branchen på baggrund af et øget pres på medarbejdere i branchen.

Det fortæller forbundssekretær i Prosa, Curt Kjærsgaard Raavig til ITWatch.

“De har en forpligtelse til at være proaktive. Virksomheder, især dem med højt arbejdspres og en fyldt ordrebog, skal lægge en plan for, hvordan stress forebygges. Her ved vi, at der er to initiativer, der kan flytte positivt på balancen. Få prioriteret opgaverne og etabler rammer, hvor der kan arbejdes uden afbrydelser, så i min verden er det ikke så svært,” siger Curt Kjærsgaard Raavig.

ITWatch kigger i øjeblikket nærmere på arbejdsforholdene i it-branchen. | Foto: Jan Bjarke Mindegaard
ITWatch kigger i øjeblikket nærmere på arbejdsforholdene i it-branchen. | Foto: Jan Bjarke Mindegaard

For nyligt kunne ITWatch fortælle om et påbud, som Fujitsu havde fået i Arbejdstilsynet for at have et alt for højt arbejdspres.

Medarbejderne berettede om op til 60 timers arbejdsuger, mange forstyrrelser i arbejdet, og at der slet ikke var tid til at løse de opgaver, der blev tildelt.

”Det er desværre noget, vi ser for ofte, men det, der beskrives i Fujitsu, hvor medarbejderne ikke engang kan nå på toilettet, virker ekstremt. De burde have reageret noget tidligere, ikke først når Arbejdstilsynet kommer ind over. Det er de jo også forpligtet til, hvilket Arbejdstilsynet jo også gør dem opmærksom på,” siger Curt Kjærsgaard Raavig.

Fik vejledning, ikke påbud

ITWatch har fået aktindsigt hos Arbejdstilsynet over alle sager, hvor der inden for det seneste år har været grundlag for at komme med en reaktion.

I Fujitsus tilfælde var der tale om et påbud, ligesom to andre virksomheder fik enten påbud eller strakspåbud.

Vi arbejder altid med at sikre godt arbejdsklima og undgå stress blandt andet ved at uddanne lederne til kunne håndtere og vejlede medarbejdere i at have et balanceret arbejdsliv.

Jesper Ravn, direktør i Egiss

I mange tilfælde, fortæller Arbejdstilsynet, er der dog ikke grundlag for at give et påbud. I stedet får virksomhederne en vejledning, hvis der er konstateret problematikker, men hvor grundlaget for et påbud ikke kan dokumenteres.

En af de virksomheder, der har fået en vejledning og ikke en påtale, er distributøren Egiss. Her har flere faktorer spillet ind, fortæller direktør Jesper Ravn.

“Egiss har haft et par medarbejdere, som post-corona har været ramt af stress, og dette kunne tilskrives andre og flere faktorer end højt arbejdspres,” siger Jesper Ravn.

Jesper Ravn, direktør i Egiss. | Foto: Egiss / PR
Jesper Ravn, direktør i Egiss. | Foto: Egiss / PR

Jesper Ravn siger, at Egiss, som Curt Kjærsgaard Raavig efterlyser, netop arbejder proaktivt for at undgå stress i hverdagen.

“Vi arbejder altid med at sikre godt arbejdsklima og undgå stress blandt andet ved at uddanne lederne til kunne håndtere og vejlede medarbejdere i at have et balanceret arbejdsliv, ved at lave ”kampagner” omkring vigtigheden af pauser – og ved at sikre, at vi som virksomhed har en god balance mellem arbejdsopgaver og medarbejdere,” siger Jesper Ravn.

ITWatch har spurgt flere af de virksomheder, der har fået vejledninger fra Arbejdstilsynet, om en kommentar, men det er kun Egiss, der har vendt tilbage inden deadline.

Registrerer ikke overarbejde

Andre virksomheder, der har fået vejledninger af Arbejdstilsynet er enten konsulenthuse eller softwarevirksomheder, hvor timeregistrering er et vigtigt element i dagligdagen, så kunderne kan faktureres.

Her undrer Curt Kjærsgaard Raavig sig ikke over, at der i visse tilfælde ikke kan dokumenteres et påbud.

“Jeg hører da, at mange virksomheder mener, det er fint at registrere 37 timer, selv om man arbejder meget mere. Så er der jo ingen kontrol. Så kan man sidde som ledelse og sige, at det hele ser fint ud,” siger Curt Kjærsgaard Raavig.

Det er en selvforstærkende skrue, der er strammet for hårdt. Man får mindre output af sine medarbejdere, når de ikke får deres søvn, ikke får sin ro eller fordybelse, eller når de begynder at føle stress.

Curt Kjærsgaard Raavig, forbundssekretær i Prosa

Og netop kontrol er noget, Curt Kjærsgaard Raavig efterspørger. Blandt andet fordi, det næppe er en god langsigtet strategi for virksomhederne at stresse medarbejderne.

“Har man ikke medarbejderstaben til at klare opgaven, så må man jo sige nej tak til flere opgaver. Det er en selvforstærkende skrue, der er strammet for hårdt. Man får mindre output af sine medarbejdere, når de ikke får deres søvn, ikke får sin ro eller fordybelse, eller når de begynder at føle stress. Slipper man skruen lidt, så kommer der faktisk et overskud,” siger Curt Kjærsgaard Raavig.

Hvad synes du, de skal gøre, udover at takke nej til opgaver?

”Virksomheder burde opgøre, hvad det reelt koster, når medarbejdere falder som fluer omkring dem. Det er en meget kortsigtet strategi at presse medarbejderne for meget, og gør man det over længere tid, går det galt,” siger Curt Kjærsgaard Raavig.

Kortvarig stress er ok

Curt Kjærsgaard Raavig har selv en lang karriere bag sig i it-branchen, hvor han blandt andet har været i DXC i næsten 20 år.

Han har igennem en længere periode siddet som tillidsmand og har derfor haft tæt kontakt med kollegaer, der har været ansat i mange forskellige virksomheder.

Oplevelsen er ret klar.

“Der er bestemt virksomheder, der har styr på det, men det modsatte findes tydeligvis også,” siger Curt Kjærsgaard Raavig.

Ham mener, det tit går galt, når virksomhederne plejer kunderne mere end medarbejderne.

”Jeg oplevede selv, at nogle virksomheder er bedre end andre til at lytte til medarbejderen. Nogle glemmer at lytte til medarbejderne, fordi der står en kunde og venter på en levering,” siger Curt Kjærsgaard Raavig.

Hvad er dit råd til at undgå de her situationer?

”Man skal have en langsigtet plan om at ville være en god arbejdsplads, hvor man betjener kunderne, men også har medarbejdere med overskud, og den tilgang vil også på sigt være en investering i bundlinjen, ” siger Curt Kjærsgaard Raavig.

Det er en branche, der har meget tralvt. Er det ikke okay at forvente travle perioder?

”Det må godt være stresset i en periode, men den langvarige stress kan sætte sig som angst og PTSD lige pludselig. Så galt skal det jo ikke gå,” afslutter Curt Kjærsgaard Raavig.

Fujitsu er plaget af dårligt arbejdsmiljø: Får påbud af Arbejdstilsynet

Virksomheder ser mangel på arbejdskraft som største udfordring

Lider du af techno-stress?

Mere fra ITWatch

Redaktør: Lippert rydder ud blandt bløde svenskere

Ledelsesrokaden i Globalconnect er en hård omgang for de svenske topchefer i det nordiske selskab. Den bløde stil passer formentlig ikke ind i det dansk-ledede selskab, vurderer redaktør for svensk telemedie.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ITWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs