ITWatch

Atea: "Vi skal arbejde hårdt for hver ordre og endnu hårdere for at tjene penge på dem"

Den intensive konkurrence på it-markedet sætter spor i Ateas seneste kvartalsregnskab, men direktør Morten Felding ser tegn på lysere tider forude.

Adm. direktør i Atea Danmark Morten Felding.

Pilen pegede nedad i seneste kvartal for Atea Danmark, hvor omsætningen såvel som ebitda-resultatet gik tilbage.

Dermed skiller den danske forretning sig ud fra resten af koncernen, der i tredje kvartal præsterede fremgang på både top- og bundlinjen.

Resultatet for Atea Danmark er dog fornuftigt, lyder dommen fra adm. direktør Morten Felding, som peger på, at driftsresultatet (ebit) for kvartalet steg med 8,9 pct. fra 17,1 mio. kr. til 18,6 mio. kr.

"Det skyldes i høj grad, at vi har fulgt vores plan fra Q2 med nedbringelse af vores omkostningsniveau, samt at vi har opnået en rigtig flot fremgang på både software og på services," lyder det fra Morten Felding i et skriftligt svar til ITWatch.

"Omsætningen i software-forretningen er vokset med ikke mindre end 39,9 pct. i forhold til Q3 sidste år, og service-forretningen med 5,9 pct. Vi har desuden det seneste kvartal haft fokus på at reducere vores omkostninger og er nået rigtig langt med dette."

Mere end it-leverandør

Væksten i de to forretningsben software og services er ifølge Morten Felding udtryk for, at kunderne i stigende grad efterspørger viden.

Det betyder, at Atea er gået fra primært at være leverandør af it-udstyr til i højere og højere grad at rådgive kunderne undervejs på deres digitale rejse.

"Vi skal tilbyde mere end bare teknologi, vi skal tilbyde dygtige mennesker, som forstår kunderne og den virkelighed, de befinder sig i. Dette er en mere krævende opgave, men også en nødvendig og spændende udvikling af Atea og af vores mange dygtige medarbejdere."

På trods af en voksende omsætning på de to forretningsområder er fremgangen ikke uden udfordringer. Det er nemlig sværere at tjene penge på opgaver.

Et stigende prispres betyder, at indtjeningsmarginen faldt fra 65,1 pct. til 62,1 pct. i konsulent- og managed service-forretningen i seneste kvartal sammenlignet med året før. På softwareområdet faldt marginen fra 10,5 pct. til 9,8 pct. som følge af lavere softwarepriser.

Morten Felding ser dog tegn på lysere tider forude.

"Vi skal arbejde hårdt for hver ordre og endnu hårdere for at tjene penge på dem. Sådan er vilkårene i markedet i øjeblikket, og det vil givetvis fortsætte sådan."

"Dette kvartalsregnskab giver mig dog en tro på, at vi efter et lidt vanskeligt Q2 går mod lysere tider. Men vi skal fortsat have fokus på at bringe omkostningerne ned, da det er nødvendigt for at tilpasse forretningen til den hårde konkurrencesituation og til fremtiden."

Fortsat fokus på omkostninger

Hårdest ramt i seneste kvartal var hardwaresalget. Det oplevede i perioden fra juli til september et fald på15,2 pct. sammenlignet med samme kvartal året forinden.

"En del af forklaringen er, at vi havde nogle ekstraordinært store pc-aftaler sidste år, som vi ikke har set i år. Derudover har vi været selektive i forhold til lav-margin-aftaler. Prispresset i hardware-markedet er enormt. Nedgangen kommer derfor ikke som nogen overraskelse," skriver Morten Felding.

Som en konsekvens af udviklingen de seneste kvartaler har Atea haft fokus på at reducerede driftsomkostningerne, hvilket tidligere på året resulterede i et ansættelsesstop. Reduktionen af medarbejdere er sket jævnt fordelt i organisationen – dog med enkelte undtagelser.

"Vi investerer dog også på udvalgte områder som sikkerhed, rådgivning og software, lige som vi fortsat efterspørger dygtige folk inden for netværk og sikkerhed," lyder det fra Atea-direktøren.

Fokusset på udgifterne betød, at driftsomkostningerne faldt med 3,3 pct. i seneste kvartal sammenlignet med samme periode i 2016.

Fremadrettet vil it-forhandleren fortsat have skarpt øje på omkostningerne.

"Det er lykkedes os at sænke omkostningerne, men det er et sted, vi fortsat skal have fokus. Vi skal hele tiden optimere processer og arbejdsgange, så vi kan levere bedst muligt til vores kunder til den bedst mulige pris."

Atea forventer faldende ebitda-resultat resten af året

Atea mister momentum i Danmark

Forsiden lige nu

Ny direktør: Svagheden hos Plenti har været netværket

Skiftet til TDC's netværk skal bruges til at kapre nye kunder og sørge for, at de nuværende ikke forsvinder fra selskabet. Udfordringer med dækningen har været hovedårsag til kundetab hos Plenti, fortæller den nye direktør Claus Wamsler-Nielsen.

TDC og 3 skal i retten

Spillemyndigheden skal møde TDC og 3 i retten, fordi teleselskaberne nægter at blokere for internetadgangen til nogle hjemmesider.

Seneste Resultater

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger