ITWatch

3: Stram styring af omkostninger og udlandstelefoni giver pote på bundlinjen

Vækst i 3LikeHome-abonnementer, der er populære blandt både erhvervskunder og private, bidrager sammen med fokus på effektivisering af forretningen til et solidt plus hos 3, fortæller direktør.

Yderst tilfredsstillende. Sådan lyder teleselskabet 3’s egen udlægning af årets resultat i 2016, som blev præsenteret tidligere på dagen. Her steg omsætning til 3,2 mia. kr. mens driftsindtjening (ebit) voksede med 11 pct. og landede på 430 mio. kr.

Spørger man adm. direktør i 3, Morten Christiansen, peger han på tre primære årsager til det positive resultat.

"3LikeHome-produktet åbner utrolig mange døre på erhvervsmarkedet, og det er stigende populært blandt private også. Derudover er vi gode til at sælge flere produkter som tilbehør til vores kunder, og i kombination med de to ting er det en skarp salgsindsats og en stram omkostningsstyring, som driver indtjeningen," siger Morten Christiansen til ITWatch.

Effektiv drift

Det skarpe fokus på omkostningerne kommer blandt andet til udtryk i, at 3 i årets løb har reduceret antallet af medarbejdere med cirka fem pct. Ved udgangen af 2016 havde selskabet godt 649 medarbejdere mod 685 året forinden.

"Vi holder meget skarpt øje med antallet af medarbejdere. Derfor har man heller aldrig set os være ude i store fyringsrunder, fordi vi tilpasser løbende," fortæller Morten Christiansen.

En forklaring på reduceringen er blandt andet en øget effektivitet i kundeservice-afdelingen, hvor en stor del af kundernes spørgsmål bliver imødegået og besvaret via selvbetjeningsplatforme. Det betyder, at afdelingen ifølge 3-direktøren i dag kan fastholde samme serviceniveau med færre medarbejdere.

Derudover har 3 siden begyndelsen af 2016 sagt farvel til 40 butikker, som selskabet havde sammen med Fonas forretninger, der lukkede sidste forår. Det har ligeledes betydet en reduktion i butikspersonalet.

"Vi har efterfølgende åbnet nye butikker, men ikke i helt samme niveau som vi havde med Fona," forklarer 3-direktøren.

På trods af de lidt færre butikker har salg af ekstra tilbehør som højtalere og high-end produkter som B&O også været en vigtig faktor i at øge indtjeningen i årets løb.

Yderligere investeringer i netværk

Sidste år øgede 3 investeringerne i sit netværk, fremgår det af årsregnskabet. Den udvikling kommer til at fortsætte i 2017, hvor teleselskabet vil fokusere på fortsat at rulle 4g og 4g+ kapaciteten ud.

"Vi kommer helt sikkert til at skrue op for investeringerne i netværket i år og de kommende år. Vores kunders dataforbrug er stærkt stigende hele tiden. Det kræver, at 4g-netværket bliver udbygget og opgraderet med mere kapacitet," siger Morten Christiansen.

I det kommende år vil 3 også have fokus på at levere en ny løsning til sine kunder kaldet Voice over LTE. Det dækker over opkald, der bliver foretaget over dataforbindelsen på 4g-netværket.

Godt gang i Oister-brandet

2016-resultatet omfatter også udviklingen i 3’s to mindre brands Oister og Zenji. Teleselskabet rapporterer ikke tallene specifikt for de enkelte brands, men ifølge Morten Christiansen har Oister klaret sig godt i årets løb.

"Specielt i 2. halvår kom der damp under kedlerne. Den udvikling, som du ser i resultatet, reflekterer bestemt også præstationen i Oister. Zenji ligger på et relativt lavt niveau og er heller ikke et brand, vi investerer i marketingsmæssigt," siger Morten Christiansen.

Når 3-direktøren kigger frem mod mulighederne på markedet i 2017, ser han de samme udfordringer, som har sat sine spor på en særdeles konkurrencepræget telebranche med fire operatører og en række mindre spillere de senere år.

"Der er hård kamp om kunderne, så det handler overordnet set om, at man skal være konkurrencedygtig på prisen og levere et godt produkt. Og så handler det for os om til stadighed at finde på nye og innovative tiltag, som gør det nemt at være kunde hos 3," siger Morten Christiansen og peger på samarbejdet, som 3 i begyndelsen af marts indgik med Mobilepay som et eksempel.

Aftalen indebærer, at 3-kunderne kan sætte deres månedlige regninger op til at blive betalt automatisk via den populære app.

"Jeg ved ikke, hvor meget vi vil kunne se det på bundlinjen, men det er en fantastisk feature, der gør det nemt at være kunde. Det er en bekvemmelighed, som viser, at vi er helt fremme med de teknologiske udviklingsmuligheder," siger 3-direktøren.

3 henter stort overskud

3 vil sælge mere end telefoni til sine kunder

Forsiden lige nu

Seneste Resultater

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger