ITWatch

Forsker: Digital dannelse starter i folkeskolen

Hvis vi skal fortsætte den igangværende digitalisering af samfundet og samtidig sikre it-kompetente borgere i fremtiden, kræver det, at vi allerede i folkeskolen arbejder med elevernes forståelse af teknologi og it, mener en forsker.

Parkvejens Skole i Odder Kommune.

På uddannelsernes folkemøde i Nørre Nissum rejser forsker Mikala Hansbøl en række spørgsmål i forhold til, hvordan vi fremover sikrer, at it og digitale medier understøtter folkeskoleelevernes læringsprocesser, og samtidig giver dem en øget forståelse for it og dets muligheder.

Det skriver mediet Folkeskolen.

"Der er to tilgange til it i uddannelse. Den ene er uddannelsesteknologi, som handler om at bruge it som et redskab til at forbedre elevernes læring, mens man i teknologiuddannelse arbejder med elevernes teknologiforståelse, så de bliver i stand at bruge teknologi i en samfundsmæssig kontekst", forklarer Mikala Hansbøl under en workshop på folkemødet.

Hun pointerer vigtigheden af, at eleverne bliver "digitalt dannede", så de i fremtiden kan forstå og arbejde innovativt med mulighedernene inden for it-området.

Samtidig understreger Mikala Hansbøl, at selvom ikke alle i fremtiden skal arbejde som programmører for at udfylde det 19.000 mand store it-specialisthul, som prognoserne peger på vil mangle i 2030, så vil en stor del af fremtidens job kræve avancerede it-kompetencer sammenlignet med i dag.

Kodeklasserne i skolen er populære

Mylder af skyer og platforme præger dagens lektier

Skarp kritik af ny rammeaftale for it-indkøb til skolerne

Forsiden lige nu

Seneste Politik

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger