ITWatch

Konsulentregning til nye jernbanesignaler mere end tredoblet

Banedanmark har brugt mere end tre gange så meget på konsulentydelser i forbindelse med et nye signalsystem til det danske fjernbanenet. Konsulentregningen for at styre projektet ender på over fire mia. kr., skriver Ingeniøren (opdateret kl. 11.35).

(Detaljer omkring kommende Deloitte-rapport vedrørende forsinkelser og øgede omkostninger i forbindelse med det nye signalsystem føjet til i bunden af artiklen)

Den endelige pris for konsulentydelser i forbindelse med Banedanmarks udrulning af nye signalsystemer ender på 4,4 mia. kr.

Det skriver Ingeniøren på baggrund af en aktindsigt, som mediet har fået i en rapport udarbejdet af konsulentfirmaet KPMG for Banedanmark.

Rapporten viser, at mens konsulentregningen for at styre projektet omkring S-banens nye signaler "kun" er blevet 185 mio. kr. dyrere end forventet og ender på godt 600 mio. kr., så har konsulentydelserne i forbindelse med fjernbanenettet taget en mere markant stigning.

Samlet set er regningen for disse gået fra et forventet beløb på 1,2 mia. kr. til en endelig regning på 3,7 mia. kr., men rapporten er aldrig blevet offentliggjort, og politikerne er derfor kun blevet præsenteret for det oprindelige overslag på 1,2 mia. kr.

Den samlede regning for nye signalsystemer til jernbanen er budgetteret til godt 20 mia. kr.

Ingeniøren skriver desuden i en efterfølgende artikel, at en rapport fra konsulenthuset Deloitte ventes at afsløre nye forsinkelser og ekstraomkostninger i forbindelse med det milliarddyre signalprojekt, som allerede i 2016 blev forsinket med to år.

Ifølge Ingeniøren mødes Folketingets transportpolitikere i dag for at få forelagt resultaterne af rapporten og vil i den forbindelse også blive præsenteret for et forslag til, hvordan projektet kan sættes i bero, så Danmark undgår at blive frontløber på det fælleseuropæiske signalsystem ERTMS. Efter planen skulle systemet være færdigudrullet i Danmark i 2023, mens lande som Sverige, Norge og Holland har budgetteret 2030.

Transportminister Ole Birk Olesen har tidligere i forbindelse med kritik fra Rigsrevisionen sat Banedanmark i gang med at undersøge, hvordan man kan udskyde projektet, så Danmark ikke alene skal være firstmover på ERTMS-systemet. Dengang skrev ministeren i en kommentar til Rigsrevisionen.

"Jeg har i den forbindelse bedt Banedanmark om at undersøge, om man kan gøre yderligere for at fjerne risiko fra programmet. Jeg har stillet spørgsmålet: "Hvordan kan vi i videst muligt omfang undgå at være ’first mover’?" skrev Ole Birk Olesen til statsrevisorerne ifølge Ingeniøren.

Ny forsinkelse truer storstilet signalprojekt i Banedanmark

Ny frygt for stor it-skandale i Banedanmark

De norske statsbaner skal digitaliseres i nyt milliardudbud

Forsiden lige nu

Ny direktør: Svagheden hos Plenti har været netværket

Skiftet til TDC's netværk skal bruges til at kapre nye kunder og sørge for, at de nuværende ikke forsvinder fra selskabet. Udfordringer med dækningen har været hovedårsag til kundetab hos Plenti, fortæller den nye direktør Claus Wamsler-Nielsen.

TDC og 3 skal i retten

Spillemyndigheden skal møde TDC og 3 i retten, fordi teleselskaberne nægter at blokere for internetadgangen til nogle hjemmesider.

Seneste Offentlig it

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger